Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Unsub Vis innlegg
Kan du være mer spesifikk? FN sine tall sier 77% av de drepte er sivile, hva sier dine tall om hvor mange av disse dødstallene som er selvforskyldte og hva har du til å begrunne dette med?

Hva er en stor andel? Igjen er du veldig vag og gir ingen tall eller kilder til å begrunne det som virker mer som synsing.
Vis hele sitatet...
Jeg er vag med vilje, fordi eksakte tall fra uavhengige kilder er tilsynelatende umulig å finne. Men man vet, blant annet gjennom videobevis, vitneutsagn og Hamas-uttalelser at dette har forekommet en rekke ganger (og at i hvert fall enkelte angrep har blitt avblåst når dette skjer). Derfor må dette tas med i beregningen når man skal trekke moralske konklusjoner basert på de sivile tapene. Men du har rett i at "en stor andel" i hvert fall per nå er vanskelig å støtte opp mer konkret uten å lene seg på informasjon fra mindre nøytrale kilder, så det var dårlig ordvalg fra min side.

Jeg benekter for øvrig ikke at Israel går for langt i flere angrep, men påpeker at Hamas har et stort ansvar for de sivile tapene når de oppfordrer sivile til å storme på tak eller forbli i byggene som skal bombes, samtidig som bombingen er en meget forutsigbar reaksjon på den sterkt eskalerende mengden rakettangrep fra Hamas.

(Og bare for ordens skyld er de siste tallene 70% sivile. En av grunnene til at dette er såpass høyt er for øvrig at Israel hovedsakelig går etter Hamas' utstyr og ikke de militante selv, siden de militante i stor grad bokstavelig talt har gått under jorden. Ser man dødsfall opp mot antall bombinger er tallene for eksempel ekstremt mye bedre enn under NATOs bombing i Kosovo, og direkte varsling av boliger som bombes har vel knapt blitt gjort av noen andre i krigssammenheng. Dette bør også med i den moralske bedømmelsen, uten at man dermed sagt må lande på en konklusjon som fullstendig hvitvasker Israel – de har flere bombemål som virker mildt sagt uforsvarlig.)

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det har ikke slått deg kanskje at det passer noen, ..og disse noen kan være fra flere sider, ...at Hamas i hele tatt eksisterer og får mulighet til å drive slik på, ...sånn at 'fredsprosessen'(kremt kremt, beklager) kan hales ut i det fullstendig uendelige??
Vis hele sitatet...
Hva skal det bety? Du kan for øvrig snu på spekulasjonene også, og si at Hamas er avhengig av israelsk aggresjon for å beholde legitimitet hos palestinerne. Uansett er det Hamas som er ansvarlige for sine egne og stadige rakettangrep mot israelske sivile. Hvis du bare forsøker å påstå at Israel rett og slett ikke ønsker fred, så er jeg i hvert fall enig i at enkelte av premissene de forsøker å få fred på er urimelige. Poenget mitt derimot, er at dette ikke på noen måte fjerner Hamas sitt ansvar.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
*** Det er ikke helt riktig som flere skrev her (side 2 og 3), at Hamas utelukkende ikke akspeterer en israelsk stat. Her fra litt om etter at de vant valget i 2006;
Vis hele sitatet...
Som jeg påpekte tidligere er det veldig naturlig at de mistros når de samtidig nekter å offisielt forkaste eller endre sitt charter, eller grunnlov om du vil, som er tydelig på at en utslettelse av Israel er eneste akseptable alternativ. Kan de da forvente å bli trodd? Bør de bli trodd? (Angående perioden etter valget, som du trekker frem her, nektet de å gå med på Midtøsten-kvartettens betingelser for internasjonalt samarbeid: ikkevold og anerkjennelse av staten Israel.)

Sitat av Onibawan Vis innlegg
Det stemmer, husk at Hamas er folkevalgte. De representerer meningene og holdningene til majoriteten i Gaza. Derfor så har jeg 0 sympati for sivile tap.
Vis hele sitatet...
Her bør det nevnes at Hamas og rakettangrepene tapte en del støtte i fjor, uten at jeg kan si hvordan den er nå. Uansett er det forholdsvis hårreisende å mene at siden ca 40% stemte på Hamas i 2006, så fortjener konfliktens ofre ingen sympati.
Sist endret av Provo; 13. juli 2014 kl. 21:44.