View Single Post
Gud bedre... Vel, siden dette har degenerert til en (enda en) meningsløs debatt om rumenske sigøynere, så får jeg vel helle bensin på bålet og trekke inn litt feminisme også, da.

Jeg merket meg to innlegg her:
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Vel det er garantert flere enn deg som har lyst på dama di , men du deler vel med deg siden du mener at alle bare kan komme å få .
Vis hele sitatet...
Sitat av luni Vis innlegg
Og den hypotetiske dama til McLovin er en ressurs alle er avhengige av for å overleve? Gratulerer med verdens mest sugne sammenlikning.
Vis hele sitatet...
skrevet av to personer som er diamtralt uenige. Likevel ser de ut til å godta det underliggende premisset - nemlig at brukeren McLovin har rett til å bestemme hvem hans potensielle kjæreste skal få lov til å ligge med. Anmerk at brukeren McLovin aldri har nevnt "dama si" med et kløyva ord, hvilket er forventet, da han ikke skriver slike tåpeligheter.

Nå, jeg forventer nicket LINNERN er klar over at kvinner ikke er salgsvarer her til lands og at hallikvirksomhet og sexslaveri er forbudt. Mest sannsynlig mente han det "ironisk". Akkurat som luni ikke agiterte for slike avkyeligheter, men heller ikke tok tak i det mest fundamentale og kastet ballen tilbake med i samme stil. En ting man bør få med seg er at det er ikke greit å være sleivete bare fordi man er ironisk. Ironi krever intelligens, humor og forståelse av situasjonen - du kan bruke ironi til å si ting som ellers er upassende, men da er minstekravet at folk ler. Det er ikke tilfellet her. Særlig LINNERN; det du skriver er den klassiske "haha, jeg vet at dette er feil, men jeg sier det påtatt ironisk, derfor er det greit selv om jeg egentlig mener det litt".

Poenget mitt er at denne tåpelige sammenliogningen ville aldri ha oppstått i utgangspunktet hvis det ikke var en særdeles giftig holdning som lå til grunn. Tilsvarende skulle en ytring av slik idiotisk karakter bli dementert på dette grunnlaget også, og ikke bare fordi sammenligningen rent praktisk ikke holdt mål. At sistnevnte er fraværende er mildt sagt urovekkende.

Avslutningsvis: kan vi nå vennligst slutte å omtale sigøynerne som rumenere? Hvis noe kun angår samene her i Norge, så bruker vi ikke betegnelsen nordmenn da det er misvisende. Det er rett og slett nedrig å slå den gjengse rumener i hartkorn med sigøynerne. "Østeuroåeiske tiggere" er enda verre, men den har gått litt av moten. Vil man presisere hvilke sigøynere det er snakk om, så får man ta med opprinnelseslandet i betegnelsen.