Tråd: Hund, politi?
View Single Post
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Sendes politihund på deg betyr det at du på en eller annen måte ikke har fulgt politimennenes pålegg. Uansett hvor tåpelig politimannen er skal du etterkomme deres pålegg. Noe annet vil være å motsette seg en offentlig tjenestemann og er ulovlig. Det er altså DIN handling som har ført til at hunden stopper deg, og det er din skyld at hunden blir sendt på deg.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor mye du ikke følger politimannens forelegg så blir du ikke fysisk skadet av politimannen når han tar deg igjen. Jeg har selv latt være å gjøre dette, ble glattcelle å en liten bot, men ellers skadefri.

Med en hund kan du få stygge sår og traumer. Mange har allerede dette etter angrep av hund. Dette er helt uakseptabel grad av vold for noe så lite som å ikke føge forelegg fra politiet. Jeg er derfor helt enig i at hvis å skade hunden er vold mot politi, så er også overdreven bruk av hund politivold og bør anmeldes slik. Logisk.

Er situasjonen slik at du opptrer truende og er til fare for politi eller andre støtter jeg bruk av hund til uskadeliggjøring. Det er altså mer komplisert en "det er din skyld uansett". Som nevnt, ingen godtar at en politimann skader noen med kniv for å stoppe noen som har begått nasking(satt på spissen).

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
DERFOR har du, i mine øyne, ingen rett til å angripe politihunden, og om du skader den synes jeg det er flott om du straffes.
Vis hele sitatet...
Skulle tro jeg dekker dette med hva jeg skrev over.

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Om du er så dum at du kjemper imot når hunden tar deg, vil du bare få enda mer juling. Man kan selvsagt få panikk, som er forståelig, men her viser jeg igjen til første avsnitt: det er din skyld at hund ble innblandet.
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt og for enkelt. Som jeg skrev over, bruk av hund til angrep bør være svært situasjonelt, noe det så vidt jeg vet også er. Men å si at man er dum fordi man kjemper imot viser bare en total missforståelse av menneskelig natur. Jeg har ingen frykt for hunder generelt. Men jeg har vært utsatt for mannevonde hunder(ikke angrepet), som jeg ville hatt full panikk for dersom de angrep meg. På samme måte ville jeg gitt faen i om politimanen tok meg eller ikke når bikja var på meg. Da tar instinktet over å vil sparke å slå på den bikja.

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Om grunnen til at hund ble sendt på deg er ugyldig er dette noe som må vurderes i etterkant, ikke av deg der og da. Jeg skjønner godt de som blir forbanna av politimenn som misbruker autoriteten sin, men så lenge de ikke angriper deg fysisk og truer deg har du ingen god grunn til å gjøre så voldsomt motstand at hund blir sendt på deg.
Vis hele sitatet...
Som jeg har beskrevet mener jeg det kun finnes enkelte tilfeller hvor hund bør benyttes. Disse tilfellene er de samme som hvis en politimann anser at han må bruke vold mot deg. Alt annet blir overdrevent maktbruk. Kom gjerne med eksempler på hva slags tilfeller du mener er grei bruk av hund. Konkrete eksempler.

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
I tillegg er ikke hunden ute etter å drepe deg. det er så mye som har skjedd før selve angrepet som taler mot deg at å skylde på "dødsangst" og "panikk" rett og slett ikke kan rettferdiggjøres for min del.
Vis hele sitatet...
Igjen virker det som du mener det nesten ikke finnes grenser for hva en politihund kan brukes mot. Hvordan man handler i et møte med politiet er svært forskjellig. I "kampens hete" er det svært lett å gjøre dumme valg. Som jeg nevnte over har jeg vært dum selv. Jeg var full og barnslig mot politiet. Men det hadde vært jævlig ugreit å sende hunn på meg fordi jeg var litt frekk i kjeften som tenåring.