Tråd: '' Rømme ''
View Single Post
Jeg har grubla på noe av det samme en stund, ikke om jeg skal rømme eller ei, men hvordan det ville vært å komme i en situasjoen hvor jeg ikke har noen ting og hvordan jeg skulle klart å overleve/etablere meg. Nå blir det spesielt siden du skal rømme og må holde deg i skjul fra myndighetene. Dog er det veldig pluss at du "starter" med 150 000 kroner. Slik jeg ser det har du noen alternativer:
1. Leve i og av naturen (kan gjøres både i Norge og utlandet)
2. Slå deg til ro et sted
3. Leve sivilisert, men bytte hjem fra tid til annen (kanskje 6-18mnd?)
Til det siste alternativet blir det vanskelig å opprettholde eventuelle sosiale nettverk, derfor tror jeg det ville vært gunstig med en likesinnet å reise med, ikke bare for å ha noen å snakke til og dele opplevelsene med, men også fordi dere kan utfylle hverandre. Om dere reiser sammen fra dag 1 eller møtes underveis skal jeg ikke blande meg inn i, men det er viktig at du føler du kan stole på vedkommende, mao ikke gi ut mer informasjon enn nødvendig før du stoler på vedkommende, eller gi vedkommende tilgang til pengene dine.

Hvis du velger å leve i naturen, er det ikke et must å reise utenlands. Du trenger heller ikke ta med deg sovepose, telt osv hjemmefra (dette ville jo vært et tegn på at du skal sove ut), men kjøpe det fra en hvilken som helst sportsbutikk uten at det er mistenksomt. Videre kunne du sikkert også stjelt det uten problem.
Her ville det vært fordel med militær bakgrunn som jeger, men å ta med seg et par triks fra Lars Monsen og Bear Grylls kan også være gull.
Nå vet jeg ikke eksaktlig hvor store og ville skoger (der ingen mennesker beveger seg) vi har i Norge, eller hvordan det ville vært ved et fjell, men jeg ser for meg at det går ann å leve uoppdaget midt i skogen hvis du er diskré. Du kommer deg dit ved tog/buss/gå/sykle.
Det forutsetter selvfølgelig også at du klarer å overleve på egenhånd av det naturen har å by på. Jeg har ikke sett Snøhulemannen på kino enda, men å gjøre som han å dra inn til en bygd en gang i blant er også en mulighet, men da er det viktig at du ikke ser ut som en villmann. Du bør vaske deg og ha på deg rene klær, si at du f.eks. har et skift med rene og pene klær du bare bruker til dette formålet. Gå til en matbutikk å kjøp mat i små mengder, evnt. gå innom flere butikker (handle litt her og litt der). Jeg er ingen ekspert på emnet, og det er neppe du heller, så velger derfor å ikke gå mer i detalj her. Dette alternativet krever utrolig mye av en 15-åring, og med mindre du har vært en jævel i speider'n i alle år, vil det ikke i praksis la seg gjøre. Du vil trenge kunnskap, ferdigheter og erfaring, i tillegg må du være disiplinert. Prinsippene ville vært gjeldende også i utlandet.

Skal du derimot ikke leve i og av naturen, bør du komme deg ut av Norge. Jeg ville tatt tog/buss/eller haiket til Sverige. Jeg vet ikke åssen det er å komme seg over til Finland eller ta ferje til Polen/andre land, om de er strenge på pass der eller ikke. Og hvis de er det, om de sjekker deg opp mot et register og ser om du er etterlyst eller ikke. Jeg hadde uansett prøvd å komme meg dit rimelig raskt. Deretter har du penger nok til å ta tog/buss/haike deg videre til andre land. Hvis du vil skjule deg i et land en stund til ting har roet seg, ville jeg satses på Sørøst-Europa. Bo på forskjellige vandrehjem/ungdomsherberger, veksle på å bo litt i telt i skogen, evnt. bare levd på gata. Det går sikkert ann å veksle litt penger der nede, som du bruker på mat. Eventuelt stjeler du fra butikker/bondegård. I en ekstrem overlevelsessitausjon hvor jeg ikke hadde noe annet, hadde jeg bodd i et skur/en låve eller no, før jeg evnt. sover i kloakken. Det er siste utvei.
Uansett, jeg ville beveget meg mot Asia/Afrika/Sør Amerika. Et problem kan være at du skiller deg ut i Asia og Afrika og får mye uønsket oppmerksomhet. I tillegg vil du slite med språket.

Jeg hadde valgt å slå meg til ro i Amerika, nord eller sør. Et problem er å komme over grensa til USA, her måtte du slik jeg ser det prøvd å snike deg inn via skip eller trailere. Grunnen til USA er at det minner mye om hjemme, du kan dra på kino, hockeykamper, superbowl osv.
Du har ikke fagbrev og neppe betydelig jobberfaring, dog vil det hjelpe deg veldig hvis det er noe du er veldig god til, typ snekring osv da du kunne fått jobbe med det. Hvis ikke ser jeg eneste mulighet at du bor i et telt/kjøper den campingvogn, stikker til et bibliotek og leser jobbannonser/søker på jobb hver dag. Den dagen du skal på jobbintervju må du ta på deg penklær og gå til en svømmehall og dusje og ordne deg, så du ser bra ut og gjør et godt inntrykk. Det vil uansett være veldig vanskelig for deg å få en god jobb i så ung alder, men hvis du skulle klare det må du da prøve å få lønning i kontant og så bruke pengene på helt essensielle behov, samt bygge deg opp til en leilighet. Mest sannsynlig vil det beste være å få jobb som ryddegutt/vaskehjelp på en restaurant, bar, et lager, vaskeri etc. Noen som ikke er så nøye av seg, dvs ikke bryr seg om å sjekke ID/ kan gi deg lønning i kontant. Husk at du hele tiden må være diskré, unngå bråk og snut/myndigheter for enhver pris. Neste mål vil være å få seg ny ID, evnt. bruke din egen (sett at det er så mange år siden du ble etterlyst at ingen tenker på det), og så kan du begynne å etablere et mer normalt liv og få postadresse, abonnere på ting osv.
Jeg vet ikke, men det er noe sånt jeg forestiller meg et liv på rømmen.