Tråd: Hund, politi?
View Single Post
Sitat av Lunicks
Det gjør det overhodet ikke. Politimannen trodde dere hadde ødelagt et busskur, og når dere løper vekk, har han all rett til å stanse dere. Han advarer om at han slipper hunden om dere ikke stopper. Selv om du stopper får du hunden på deg.
Er det hunden sin feil? Nei. Det er førerens feil, da han åpenbart har sluppet hunden. Og 10 sekunder er ikke så utrolig lenge at du ikke overlever. Hadde hunden holdt deg etter ballene i et minutt, hadde det vært en sak, men politimannen skal jo komme bort til hunden også. Du fikk ikke permanent skade på bjellene, gjorde du?

Long story short: en politihund er en politimann med tenner. Respekter dem, du har egentlig ikke noe valg.
Vis hele sitatet...
Lunicks, jeg er også av den oppfatning av at det er politimannen som har ansvaret for hva bikkja gjør, men i historien over her, om han gutten som ble påpussa en bikkje, mistenkt for å ha knust noen skur, så er det greit nok at politimannen treffer den avgjørelsen å slippe løs hunden, men dersom mistenkte stoppet opp med en gang, forholdt seg rolig, og holdt armene passive langs siden, så skulle ikke hunden ha bitt tak i arm og skritt og annet. Synes du diskuterer ulogisk nå. Tror du han lyver eller mener du virkelig at hunder er helt til å stole på, selvom de biter/holder for lenge og unødvendig brutalt, på tross av denne historien? Jada, de bør ikke ha ansvar og det er politimannen sin feil, osv, men det er hunden som utfører det, og det tar ofte politimannen tid å få løs bikkja.

Og at du synes det er helt legitimt og greit å bli bitt i 10 sek i skrittet, fordi han ikke har varige skader der, er rett og slett skremmende. Hvis du er av den oppfatning at ting er greit så lenge det går bra, da burde du vært buret inne.

Politimannen har ansvaret, men hunden er et levende, tenkende vesen. Man skal respektere autoriteten og det levende dyret, men jeg forstår godt de som kjemper i mot. Kjenner jeg er så trøtt nå at dette bare blir synsing og prat, og jeg sliter med å oppsummere og trekke en konklusjon. Uansett synes jeg du er en smule ignorant, Lunicks.