View Single Post
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Ufør her.

Tok meg ti år før NAV og lege aksepterte at jeg kunne bli ufør, ca en uke etter jeg ble 26. Noe som er aldersgrensa for ung ufør.
I mellomtiden var det kurs, behandlinger og utplasseringer mens jeg fikk AAP. På AAP fikk jeg utbetalt ca 11000 i mnd, som ufør får jeg 15.500,- etter skatt. Det økes med kanskje 100 kr mnd per år.

Du må ha klare diagnoser, redusert arbeidsevne med minst 50% som er livsvarig, tilretteleggelse av arbeidsplass og testing av andre mulige jobber. Du må ta det opp med lege først, si at du ikke klarer å jobbe. IKKE si at du vil bli ufør, bare at du ikke klarer jobben mer pga det du har av problemer. Da settes systemet i gang, og du kan vente deg minimum 6 år med ekstremt lite inntekt og resten av livet med akkurat nok til å leve.

Det er ett helvete å gå igjennom og de aller fleste vil mistrives dypt med å være hjemme hele dagen over lengre tid hvis de er friske nok til å ha en jobb.
Vis hele sitatet...
Den der ville jeg tatt opp med en advokat, det er ikke datoen for selve godkjenningen av uføret hos nav som bestemmer om du får ung uføre eller ikke.