View Single Post
Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Leste meg opp og det virker som folk har noen forskjellige løsninger som jeg tenkte å prøve utover høsten.
  • Den ene er å ha de i saltvann (altså vann som er saltet såpass at det smaker litt sjø) for så å tørke dem under vifte på papir eller helst et stålgitter så det er mest mulig overflate i kontakt med luften. Saltvannet skal drepe alle småkryp men ikke ha noe innvirkning på soppen.
  • Den andre er å tørke dem inni kjøleskapet siden kulden visst også skulle ta knekken på småkryp. Dette tar lenger tid så det kan hende jeg tar dem ut etter et par dager og fortsetter tørkingen på vanlig måte etter at mark osv. forhåpentlig er drept.
Vis hele sitatet...
Dette er meningsløst. Tørken tar i seg selv knekken på larvene. De kryper ut når soppen blir tørr, og så tørker de ut selv. Soppen tørker helt fint på et bord, et brett eller lignende. For å framskynde prosessen kan man sette en vifte til å blåse over.

Jeg har tørket sopp på alle tenkelige måter, og dette er både den enkleste og beste etter mitt syn. Du kan tørke så mye du vil av gangen, det krever ingen kjemikalier, ingen varme og ingen bokser eller annet spesialutstyr som tar plass og gir unødige begrensninger.

En annen fordel med metoden er at man ikke kverker larvene før de får sjansen til å komme krypende ut. Ikke at det er så farlig med noen tørre larver, men jeg foretrekker allikevel å luke dem ut av det ferdige produktet.
Sist endret av mentalmelt; 15. august 2018 kl. 12:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.