View Single Post
jeg vet at det er utrolig mange innlegg allerede om dette her, men jeg er nysgjerrig på hva argumentene dere har på for/imot legalisering av cannabis nå i 2016. takker for alle svar

Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?

Min teori rundt dette med legalisering er at hvis Norge legaliserer cannabis og det blir solgt lovlig både som medisinsk bruk og personlig bruk vil folk som røyker, ikke komme like lett i kontakt med de andre ulovlige rusmidlene. Og det er fordi i dag er det sånn at de som røyker må kjøpe det på det illegale markedet. De som selger cannabis, selger kanskje andre ulovlige rus stoffer, noe som får brukeren lettere til å kjøpe disse andre rus stoffene. Om det blir lovlig, kjøper folk cannabis på apoteket og evt cafeer, da vil ikke brukeren komme i kontakt med andre rus stoffer like lett, noe som fører til at bruken av annet narkotika vil synke.

Vi har holdt på med kampen mot narkotika i så mange år, og nå bør snart folk få opp øynene sine. Har det hjulpet? nei. Hvorfor gidde å bruke bortkastet ressurser og penger på dette? og da prøve denne legaliseringen å se hvordan det går?

Nå i dag når folk tenker på hasj eller marijuana tenker de en ting, og det er; narkotisk stoff, ulovlig, farlig, dødlig, avhengighetsskapende. Med andre ord, cannabis blir fremstilt på helt lik linje med alle andre ulovlige rusmidler som amfetamin, kokain osv. hvis vi hadde fjernet denne merkelappen "ulovlig narkotisk stoff", ville ikke folk kunne si at de har brukt narkotika hvis de har røyket cannabis, og dermed gjør det at de som røyker cannabis ikke prøver andre narkotiske stoffer like lett som nå som cannabis går under narkotika. Det er fordi da kan de ikke si "jeg har allerede prøvd et narkotsik stoff, det skader vel ikke med ett til".

Cannabis kan brukes til utrolig mye bra, ikke bare for rusens skyld. Jeg anbefaler alle å se på culture high på netflix, den forklarer og argumenterer veldig bra på hvorfor det bør legaliseres og viser mye av feilinformasjon folk får og hva som egentlig stemmer.

Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis. På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn. Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana? det er nok pillene. Hvis staten legaliserer vil de tape på det, og alt staten bryr seg om er vel penger? mennesker er det nok av her i verden, hvorfor skal de bry som om individets beste?

For ikke så alt for lenge siden ble en veldig god kompis av meg tatt for å kjøre i «ruset» tilstand. Han hadde vært hos en annen kompis og tatt seg en joint en fredagskveld. Klokken ett på natta når han skulle hjem (ca 2timer etter jointen) kjørte han bilen sin sakte hjemover, og han skulle ikke ut på noe stor vei, bare en kilometer lenger opp. Må også legge til at kompisen min ikke er noe råkjører. Politiet stopper han og tar han med seg til politistasjonen pga mistanke etter å ha kjørt hjem fra kompisen sin (denne kompisen er en kjenning av politiet). På politistasjonen tok de blodprøve osv.

pga dette vil han miste førerkortet, få en saftig bot og kanskje risikere fengsel. Med andre ord han har klart å gjøre livet sitt utrolig vanskelig. Selvfølgelig ingen bør kjøre i ruset tilstand, det er ikke det jeg mener. Men cannabis rusen er ikke så ekstrem at han mister all sans og samling. Grunnen til at jeg forteller dette er fordi folk kan kjøre rundt pillefjerne på lovlige rusmidler som rivotril, valium osv uten at dette får konsekvenser. Ville du hatt en pillefjern mann som kjører deg, eller en som hadde tatt seg en joint? Jeg ville valgt han som tok seg en joint, forhåpentligvis ingen av delene, men om jeg måtte velge.

Det er sikkert utrolig mange skrivefeil i dette innlegget, men som sikkert staten ville sagt, "det skyldes at han røyker cannabis, han blir for lat og slurvete" hahah
ha en fin dag alle sammen, håper dere nyter den.