View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du hater en stor gruppe av befolkningen uten engang å vite hvorfor, så vil jeg anbefale deg å ta et grundig oppgjør med dine egne fordommer. Du har et intellekt, og med mindre du er født med et alvorlig mentalt handicap, så vil jeg hevde at du har et ansvar for å bruke det til å reflektere over slike ting før du tar et standpunkt.
Vis hele sitatet...
(Videregåendeskolelærer her igjen)

Meninger uten gode begrunnelser er jo hovedkjennetegnet på ungdom. Ettersom man blir eldre blir som regel meningene mer raffinerte og begrunnede, selv om det alltid vil være et segment av befolkningen som ikke er spesielt reflekterte eller egentlig flytter seg noe særlig forbi ungdomsstadiet når det gjelder intellektuell kapasitet.

Jeg kan iallefall si at mine observasjoner er at det blant 15-16 åringer er markant mer homofobi enn blant 18-19 åringer. Dette har nok mye med usikkerhet på egen identitet å gjøre (ikke bare seksuell identitet), og at man etterhvert får mer erfaring med at det går helt greit å akseptere at folk er forskjellige. Jo eldre man blir, jo mer velger man vennene sine (kontra tidligere i livet når geografisk nærhet og klasseinndeling er viktige faktorer) og jo større aksept blir det for å flytte seg vekk fra fotballspillende-hetero-gutt-normen.

Jeg tror også at det i endel grupper er endel homohat fordi den homoseksuelle stereotypen er mannfolk som er mer urbaniserte/damete i oppførsel og fakter, og at dette er oppførsel som man ikke finner spesielt sjarmerende... noe jeg forsåvidt har litt sympati for. Majoriteten av homofile jeg har møtt (men definitivt ikke alle) er faktisk femi-homser som jeg har særdeles lite til felles med.

Tror nok at etterhvert som den homofile stereotypen blir mindre karikert vil endel av "hatet" vil forsvinne.
Sist endret av DumDiDum; 27. juni 2010 kl. 12:11.