View Single Post
Sitat av randomize Vis innlegg
En organisk syre er en organisk forbindelse som tidligere har vært et alkohol, men som har reagert med et oksygenatom. Når man snakker om alkoholer innenfor karbonkjemi, menes hydrokarboner med en eller flere OH (hydroksyl)-grupper.

Alkoholet har reagert og dannet en dobbeltbinding til et oksygenatom, og er nå å definere som en organisk syre.
- kilde
Vis hele sitatet...
Delvis riktig. For å ta hele greia:
Først starter en med hydrokarboner, som blir oksydert til alkoholer, som blir oksydert til aldehyder, som til slutt blir oksydert til organiske syrer.
Så her kan jeg ta noen eksempler for å vise rekkefølgen:

Metan > metanol > metanal (ble kalt formalin før) > metansyre (ble kalt maursyre før)
2CH4 + O2 = 2CH3OH (noen ganger også CH4O, noe som er dumt, da OH endelsen så fint viser dette er en alkohol).
2CH3OH + O2 = 2HCOH + 2H2O
2HCOH + O2 = 2HCOOH som er metansyre.
Merk at aldehyden har kjennetegn COH, mens syra har COOH

Mens hvis vi går utifra oktan:
2C8H18 + O2 = 2C8H17OH
2C8H17OH + O2 = 2C7H15COH
2C7H15COH + + O2 = 2C7H15COOH
Og navnene er oktan > oktanol > oktanal > oktansyre, der oktansyre er en fettsyre som er uløselig i vann.

Bare for å vise strukturformlene:
Metan:


Metanol:


Metanal (formalin):


Metansyre (maursyre):

Og det er mye mer. Men det gidder jeg ikke å skriver her, jeg bruker heller energien på å rette Wikipedia-sidene!

Eksempler på organiske syrer:
eddiksyre
sitronsyre
kloroform
aceton
eter

benzen
bensin
trikloretan
- kilde
Vis hele sitatet...
Wikipedia-siden er feil! Det er bare eddiksyre og sitronsyre i denne lista, som er syrer. Hvis du har aceton hjemme, ta og smak på noen få dråper. Jeg skal garantere deg, at acetonen ikke smaker surt! Mens de er alle organiske løsemidler. Der trikloretan og kloroform er organiske. Og du kopierte tekst ovenfor fra Wikipedia, at syrer er alkoholer reagert med oksygen. Hvorfor har ikke da kloroform, benzen, trikloretan ikke ett eneste okygenatom i molekylet?

Bre et lite tips: Når dere leser Wikipedia, så har oftest den engelske, tyske og til dels den svenske bedre artikler enn den norske. Og som dere sikkert har funnet ut, så er det menyen til venstre der det står english, deutsch og svenska...
...så kommer dere til en artikkel om det gjeldende tema på språket lenken hinter til.
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. mars 2014 kl. 04:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.