View Single Post
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Jeg er ikke en psykolog (kanskje du bør oppsøke en?), men i ditt tilfelle vil jeg råde deg å å redusere på selvhakking. Det er en fin balanse som må opprettholdes mellom det å klandre seg selv for det som fortjener klandring og positiv self-talk. F.eks. "Jeg har satset feil hele livet", heller si til deg selv "Jeg har tatt noen valg som ikke resulterte i det jeg ønsket, men livet er komplisert og jeg hadde ikke nok kunnskap/livserfaring/god rådgiving, men nå har jeg fått erfart hva jeg ikke skal gjøre og vil satse på noe annet helt til jeg finner det som passer meg. Det verste jeg kan gjøre er å gi opp fullstendig. Det vil i allefall ikke bringe meg mer selvtillit eller fremgang". En annen ting er at de aller fleste av oss trenger nære personer som kan støtte oss opp til tider, gi et annet perspektiv. Hadde alle mennesker måtte løse alle sine problemer på egen hånd, så hadde vi sett utrolig mange flere triste sjeler rundt om.

Det med å redusere forventninger hvis forventningene dine faktiske er for høye er ikke en dum strategi. Man må kjenne seg selv, sine sterke sider og begrensninger, det er en del av det å være moden i hodet. Hva er vitsen med å være sta og aim for the stars når det eneste som resulterer fra det er misnøye og knust selvtillit? Lite produktivt spør du meg.

"Jeg har det bare litt slik at ting aldri er nok" - akkurat det der er meget menneskelig, det er dopaminfelle som driver all fremgang i menneskeverden. Man må nesten være Buddha for å komme seg ut av det, leve som en monk uten ønsker. Men er det egentlig noe å trakte etter? Det skal visst være veldig befriende, no desire - no suffering. Problemet er at i vår verden er det nærmest umulig, man må ha mat på bordet, tak over hodet, alt dette er ønsker og nødvendigheter. Har man ingen ønsker, så må man bare legge seg ned og dø. Strider mot vår natur.

Det med å "ikke like å gjøre ting på gøy" føler jeg er noe som må læres gradvis når man er deprimert. Sånn som f.eks. å gå en tur - føles veldig kjedelig når man sitter inne og tenker over det. Men går man ut og faktisk går en tur, så oppdager man at det gir deg noe likevel. Må bare gjøre det.

Kvinnelig mentalitet ang det å få barn har jeg ingen personlig relasjon til. Men en ting er sikkert - ikke få barn bare fordi noen forventer det av deg. Det er en stor, langvarig og viktig jobb å påta seg. Heller la være å få barn enn å bringe dem til verden og ikke være forberedt/ikke ønske det innerst inne, dette skaper mange tragiske skjebner.
Vis hele sitatet...
Men hvordan vet jeg om jeg har siktet for høyt? Når alt som frister er for høyt?