View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men da kommer oppfølgningsspørsmålet: Tror du Norge hadde blitt stort bedre om "den vanlige gjennomsnittsborger" hadde vært en person som lignet deg selv?


Din forakt for dine medmennesker skinner som en stjerne i alt det du skriver, og du er veldig klar på at du er unik og annerledes. Du misliker samfunnet, og jo bedre et individ passer inn i det, jo mer misliker du også individet. Det er i alle fall slik jeg leser deg. Jeg har ingen grunn til å betvile at det stemmer heller. Men hvordan ville du likt å leve i et samfunn der de aller fleste i stor grad var som deg selv? Hvordan ville du ha trivdes med selv å være normen?
Vis hele sitatet...
Dette er en vanlig feiltakelse, det at en statement eller egenskap må være universell for å være gyldig. Jeg er veldig klar på at om alle var som meg, ville sivilisasjonen gått under. Hvorfor? Fordi jeg ikke eier praktiske egenskaper, blant annet. Selv om dette er tilfelle, forbeholder jeg meg fortsatt retten til å være misantrop.

Slik jeg ser det, må en person ha en del "negative" egenskaper for å klare seg, og om ikke vedkommende utviser slike egenskaper, måtte han i det minste ha forfedre som som utviste disse trekkene. Villigheten til å lyve, stjele og baksnakke, for eksempel. Du kan se for deg at i middelalderen fikk du en del fordeler dersom du bakvasket din rival i en liten landsby. Jeg er også klar på at jeg selv har slike egenskaper. Jeg lyver sjelden, men er villig til å lyve dersom det gir meg overveldende fordeler.

Veltilpassede mennesker ser seg selv som enormt gode, men er egentlig de mest nådeløse av alle. Det har jeg selv bevitnet mange ganger, siden jeg kommer fra bygden.