View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Så er det klart at siden OS har det fokuset mtp personvern så er det nok noe som ikke er helt rett frem. Om du ikke finner dedikerte forum for akkurat dette OS kan du alltids bruke generelle pingvin forumer. Jeg er stor tilhenger av at man lærer ting fra bunnen av, og om du ser stort på det så er overgangen fra windows til Linux mer eller mindre smertefull for de fleste. Blir det mer hodepine om du går rett til subgraph OS? Kanskje det, men du ville nok stått fast i andre distribusjoner også.
Vis hele sitatet...
Joda, greit å lære ting, men GNU/Linux er fra før et stort emne for en jevn windows/mac bruker å sette seg inn i. Ut i fra trådstarters post ser vi at han er dreven nok til å finne direkte linker og bruke wget til å hente ned en applikasjon direkte. Men når Subgraph krever at du setter opp egne sandbox profiler som definerer hvilke syscalls hver applikasjon får og ikke får bruke så tror jeg ikke at jeg strekker meg for langt i å påstå at denne læringskurven er så bratt man får lyst å gi opp.
Denne distroen er for superparanoide folk som elsker å bruke timesvis på å nøyaktig kontrollere hver eneste prosess i systemet.

Sitat av time-timerus Vis innlegg
Det er jo nettopp det jeg prøver på. Men læringskurven er bratt, og selv om jeg vanligvis ville gått rett på et forum for det konkrete OSet har det vist seg vanskelig med Subgraph. Jeg finner nemlig ingen.

Tusen takk! Skal starte der ja. Skumleste litt i håndboka men slike svære dokumenter kan virke litt "off-putting" på meg. Da er det bedre å lære av/sammen med andre.
Vis hele sitatet...
Som TS selv påpeker, han har sett dokumentasjonen, og når man blir presentert en slik tekst så skjønner jeg godt at han mister motet.
Starter han med noe såpass brukervennlig som Ubuntu så har han et veldig aktivt forum å vise til, all kunnskapen han egner seg vil være relevant i Subgraph distroen også.
Det er viktig med små milepæler når man lærer nye ting, og om man ikke klarer å komme seg vekk fra startstreken en gang så blir jo det ikke akkurat motiverende å holde på.

Trådstarter burde heller lære "vanlig" GNU/Linux, forstå oppbyggingen av systemet og lese mer generellt om god praksis for å sikre servere som i denne artikkelen.
Sist endret av Dodecha; 23. januar 2018 kl. 18:31.