View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Absurd Vis innlegg
Det er jo på en måte noen ganger det er lov til å forskjellsbehandle, nå synes ikke jeg at vi skal ha straff for noen, og heller ikke "dømme noen til hjelp". Jeg er mer for kjærlighet og forståelse istedenfor restriksjoner og straff.

https://www.ldo.no/diskriminert/pa-j...llsbehabdling/ denne er jo grei å ha med i denne samtalen, samme hvordan en tolker det
Vis hele sitatet...
Det blir noe litt annet. Likhet for loven er en menneskerettighet. Det er likevel slik at enkelte lover må ha unntak fordi enkelte scenarier krever forskjellsbehandling av ren nødvendighet.

Når det er sagt er det ingenting som tyder på at LDO burde være noen fan, heller: Ap og Sp ønsker forskjellsbehandling i rettsvesenet basert på "hvor avhengig" man er.

LDO sier at forskjellsbehandlingen må være nødvendig. Ap/Sp mener (eller later som) det er nødvendig fordi de er redde for et "frislipp av farlig narkotika" ved dekriminalisering. Siden forskning viser at dekriminalisering ikke tilsvarer dommedag, er det heller ikke nødvendig.

Det er også et krav at dette ikke skal være uforholdsmessig inngripende. Hvis jeg blir tatt med en joint og så må på utredning for å finne ut om jeg er "avhengig nok" eller bare uskikkelig, synes jeg det høres relativt inngripende ut.