View Single Post
Såpekoker av rang
364
Sitat av eXplode Vis innlegg
Bare som et eksempel. 7000,- er hva du får utbetalt hver 14. dag i AAP, 2.000,- er bostøtten.

7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 7000 + 2.000,- = 23.000,-
7000 + 7000 = 14.000

De fleste månedene får du utbetalt 16K. Men to ganger i året får du utbetalt 23K, og påfølgende måned 14K. Du kan vel skape litt mer forutsigbarhet selv da, hold av 2K av de 23 til neste måned. Tada! Staten er teit, nav kan brenne, helvetes husbanken - blabla bla. Alle andre sitt ansvar, ikke ditt.

Før husbanken begynte å legge til grunn hva du har i inntekt hver måned så gjorde de heller en sjekk mot neste års skattemelding med det resultatet at det ble sent ut gigantiske krav om tilbakebetaling- fordi folk ikke klarer å ta ansvar å melde i fra om at «hei- jeg har fått meg ekstrajobb så har ikke rett på bostøtte lenger». Er det mer forutsigbart da? Eller for å formulere meg anerledes- er det noe mer fellesskapet kan gjøre for å sy enda mykere puter under armene dine?
Vis hele sitatet...
Har du vært i det systemet der eller bare synser du frem to streker under svaret? Det er mange år siden jeg satt med denne problematikken og minnet er riktignok ikke ferskt, men man får ikke 7000 kroner ekstra aka 21.000 to ganger i året. Du får to utbetalinger beregnet til hver måneds utgifter, det vil si at du kun får 7000 neste måned før utbetalingene på nytt gjevnes ut som de pleier. Jeg hadde full bostøtte, så jeg fikk ikke noe mer bostøtte selv om jeg bare fikk 7000 neste måned.

En gang i året var ekstra ille, da Juni kom og man egentlig skulle fått en litt romsligere utbetaling via skattelette. Jeg fikk som regel igjen på skatten, et beløp tilsvarende 2500 under ordinær stønad. NAV valgte da å ikke betale ut stønad i det hele tatt da de mente skatteoppgjøret+bostøtte utgjorde samme sum jeg normalt ville fått, altså med skattetrekk. Husbankens utregning regnet derimot med full skattefri utbetaling fra NAV pluss skatt tilgode og avslo dermed bostøtten. Så jeg satt igjen med mindre enn jeg hadde hatt noen gang hele året, i en periode som for alle andre var ekstra romslig. Det nytta ikke å prate med noen av de, de bare pekte på hverandre. Snakk for deg sjøl og kom ned fra din høye hest.
Sist endret av monoid; 29. juni 2021 kl. 03:47.