View Single Post
Hei og hopp!

Jeg er så spent på den kommende rettsaken som
begynner på mandag, så jeg måtte bare sette i gang en tråd om dette.
Hadde aldri trodd at det skulle dukke opp en sak som det her, og ikke
sett for meg at det kunne være så "cowboy-tilstander" i Norsk Politi som det viser seg å være.
Jeg har riktig nok aldri fulgt med på Politiets metoder, men burde kanskje skjønt at det skjer mye rart der.
Jeg spekulerer så mye og lurer veldig på hva vi kommer til å få vite iløpet av rettsaken.

Jeg hypotiserer at det er 3 alternativer i den saken her, men jeg tror personlig at Jensen er skyldig, og det tok så lang tid
å skrive det her at jeg dropper 2 og 3.


1.) Jensen er skyldig i korrupsjon og Narkotikasmugling.

Han har altså hatt så stor tiltro i politiet pga sin milde, men tøffe væremåte og sin medmenneskelige tilnærming til kriminelle.
Han har antageligvis blitt sett på som en spesielt lojal person fra første stund.

Også har han skaffet seg enorm makt i Politiet ved å bruke Cappelen som provokatør ovenfor andre kriminelle de kunne utnytte for å få de de ville ha, nemlig et godt rykte, og generere enorme resultater for at Jensen skal ende opp med å få fritt spillerom og få makt.

Det kan ha startet for fullt med Flydroppsaken i 1993, som det hevdes av de involverte var regissert av Cappelen og Jensen.

Jensen kunne da iscenesette en dramatisk oppklaring av en alvorlig sak, pga hans utradisjonelle metoder.
Og med det senere jobbe alene og i fred med utradisjonelle metoder fordi de "fungerer så godt", uten å måtte innlemme ledelsen fullt ut.

Jeg ser for meg at Cappelen har fått frikort til å smugle av ledelsen i Oslo Politikammer, mot at det kommer nye pågripelser av andre kriminelle.
For alt en vet er det mange iscenesatte hendelser av disse to.

(Jensen kan ha begynt med gode intensjoner i mine øyne, for så å la seg friste av pengene Cappelen
velter om seg, og har etter hvert trodd han var helt trygg for granskning internt i Politiet, og at han er beskyttet av en naiv ledelse.

Evnt har det vært penger i fokus fra start, Cappelen hevder han har gitt Jensen 10-15 mill.)



Det jeg lurer på:

Om det skulle vise seg at ledelsen i Politiet har visst hva som har foregått, og at det konsekvent har blitt sett igjennom fingrene at tonnevis har blitt importert, kanskje tilogmed blitt tilrettelagt fra Cappelen til Jensen og så ledelsen i Politiet som har tatt grep for å hindre at informanten ble tatt, f.eks ved å dirigere tollere til andre poster, eller bare gitt beskjed til Jensen når kysten er klar.

Tollsjef Wenche Fredriksen benekter at Jensen personlig har dirigert tollere som Cappelen hevder, men kanskje altså andre i ledelsen har det uten at det har vært grunn til å betvile det?

Om det kommer frem at politiet systematisk bruker ulovlige metoder og at det er godkjent av enkelte ledere, vil det da få konsekvenser for topplederne i Politiet på samme måte som Jensen? Kommer hoder til å rulle?


Det vil iallefall medføre at et lass av gamle smuglersaker kommer til å bli gjennoptatt og mange kommer til å få frifinnelse pga ulovlig provokasjon fra Politiet.

Metkel Betew, en av Nokas ranerne har også blitt felt av det som kan virke å være ulovlig Politiaksjon, hvor politiet har smuglet inn 50 kg hasj som har blitt solgt på markedet. Den saken kommer opp i retten iløpet av 2017. Går ut ifra at det går mot frifinnelse der og.

Det vil si at det kan gå mot en skandale av dimensjoner... masse bortkastet tid og resurser av Politiet pga at de bryter loven de er der for å håndheve.

Hva tror dere? Jeg synes litt synd på Jensen, han har tross alt gjort mye bra virker det som. Iallefall utifra det jeg har lest.
Men jeg gleder meg som en unge