View Single Post
Nå er du helt på bærtur.

De oppfører seg ikke som et trosamfunn: De tror ikke på noe. Du må ikke tro på noe for å være medlem. Du kan til og med tro på noe, og være medlem. I sterk kontrast til andre trosamfunn. De er et livssynsamfunn.

Jeg er ikke sikker på om du er klar over hva en interesseorganisasjon er, men det er alt annet enn det du tror det er. Hvem er det i så tilfelle de jobber for? Det er hvertfall ikke alternativbransjen, det tror jeg vi med sikkerhet kan si. Men jeg lytter, hvem er det de driver en økonomisk lobby for?

Du har åpenbart gjort deg opp en mening om at alle ungdommer som melder seg inn i HF gjør det fordi de er dumme. Først og fremst så er tilbudet deres med borgerlig konfirmasjon kun som en konsekvens av akkurat det du nevner, folk føler seg tvunget til å konfirmere seg, men de er allerede klar over at de ikke tror på spøkelser. At det er en tradisjon i Norge å konfirmere seg kan du knapt klandre HF for. Det er heller ingen krav om å være "humanetisk konfirmert" for å være medlem av Human-Etisk Forbund.

Men det er intressant å observere at alle som velger noe annet enn deg åpenbart må være dumme. For bare dumme mennesker gjør andre valg enn deg.

Realiteten er at Human-Etisk Forbund er en av veldig få organisasjoner som jobber for en sekulær stat.