View Single Post
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Kall meg gjerne naiv, men jeg har altså levd i den tro at jeg kan ta avgjørelser i forbindelse med utleie av min egen eiendom basert på sunn fornuft, i tillegg til relativt enkle regler og den inngåtte kontrakten jeg eventuelt måtte ha med leietakerne.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan det kan være lovregulert at jeg ikke kan bestemme selv hva jeg krever i leie.
Vis hele sitatet...
Trøste og bære. Naiv? Tja. Jeg tenker mer ekstremt egoistisk.

Sunn fornuft tilsier at man skjønner at det å ha et sted å bo er grunnleggende for alle mennesker. Ergo beskytter lovverket som styrer dette i stor grad leietaker. Mye sterkere enn mange utleiere, inkludert deg, åpenbart, er klar over. Du er åpenbart en av de priviligerte som sitter i «rett ende» av boligmarkedet. Og ikke skjønner at boliger er en begrenset ressurs som, hvis ikke reguleres strengt, skaper personlig og nasjonalt økonomisk kaos. Folk MÅ ha tak over hodet. Jeg regner med du tjener gode penger på det du allerede leier ut og derfor gjør det meg smått uvel når du kommer med slike ignorante uttalelser som her.

Det betyr, blant annet, at sunn fornuft tilsier at man ikke bare kan øke husleien etter eget forgodtbefinnende. Det er imidlertid, dersom det er satt en altfor lav pris i utgangspunktet, rom for å regulere prisen ut over kpi. Dette kalles å regulere til «gjengs leie», men da må kontrakten ha vart i 2,5 år.

Godt du har satt dette bort til andre, ellers så tror jeg du ville hatt et svare strev med å forholde deg til juridiske forviklinger.