View Single Post
Hvis dette stemmer har du helt rett i at jeg åpenbart overhodet ikke har peiling på området. Jeg leier selv ut to leiligheter i Bergen sentrum, og selv om jeg har har delegert det praktiske ansvaret rundt dette til noen andre har jeg tydeligvis mye jeg bør sette meg inn i.

Kall meg gjerne naiv, men jeg har altså levd i den tro at jeg kan ta avgjørelser i forbindelse med utleie av min egen eiendom basert på sunn fornuft, i tillegg til relativt enkle regler og den inngåtte kontrakten jeg eventuelt måtte ha med leietakerne.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan det kan være lovregulert at jeg ikke kan bestemme selv hva jeg krever i leie. La oss ta et hypotetisk eksempel: Jeg har en tidsuspesifisert avtale med en leietaker med gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder. Lleien er på 15 000 i måneden. Etter to år bestemmer jeg meg for at jeg mener at 17 000 er en mer riktig pris i forhold til markedet. Jeg tilbyr leietakeren å fortsette leieavtalen med den nye leien. Ønsker de ikke dette, sier jeg opp avtalen, leietakeren bor der ut oppsigelsestiden og etter 3 mnd. legger jeg leiligheten ut i markedet med ønsket leie på 17 000 i mnd.

I følge deg er dette tydeligvis helt bak mål av meg som utleier, og jeg kan nå gå på jakt etter et stort hjortedyr som vil suges. Som sagt erkjenner jeg at dette lovverket ikke er noe jeg kan spesielt mye om, og det er åpenbare grunner til at jeg har satt dette ansvaret vekk til noen andre. Likevel sliter jeg virkelig med å forstå hva som er så hårreisende galt med eksempelet mitt.
Sist endret av Sjølvaste; 16. juni 2018 kl. 02:35.