View Single Post
Hei, jeg er ikke så alt for langt unn å kjøre opp. Og tenker med det at det er greit å legge ut noen spørsmål her. For å høre andre sine tanker rundt dette.

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke støtter noen form for ruskjøring, og at denne posten ikke handler om ruskjøring.

Men som mange andre her, så liker jeg å kose meg med en j nå og da. Og til tider så røyker jeg hver dag.
Men nå som jeg snart skal stare å kjøre bil, og mest sannsynlig kjøre en strekning på 50 minutter til jobb hver dag. Så må dette inntaket strammes inn veldig.

Men hvordan burde jeg egentlig forholde meg til dette?

Om jeg tar meg en j klokken 24.00 på kvelden, så føler jeg meg klar i hodet når jeg står opp til klokken halv 6 dagen etterpå igjen.
Men om jeg da hadde kjørt bil og avgi spytteprøve, så hadde jeg nok blitt tatt for ruskjøring.

Burde jeg heller da vente et helt døgn før jeg velger å kjøre bil etter siste inntak?

Grunnen til at jeg også spør er fordi det er min kjæreste som står som eier av bilen (vi orker ikke å omregistrere sånn at vi begge står som eiere). Og det vil jo da gå ut over henne om jeg blir tatt for å kjøre i rus.

Men la oss si at jeg blir stoppet 12 timer etter jeg har tatt en joint, og det vises på spytteprøven. Vil det da bli tatt en blodprøve av meg, som vil bli omgjort til promille, så blir straff ut i fra det?


Jeg prøver ikke å finne en løsing sånn at jeg kan røyke noen timer før jeg kjører. Men jeg ser ikke problemet med å ta meg en joint til nattings, så lenge jeg får nok timer søvn og det er over 6 timer siden sist inntak.
Jeg ville aldri tatt en joint, for så å ventet 6 timer før jeg kjørte. Er søvnen som er relevant her.

Håper noen har noen tanker eller erfaringer som dere vil dele.