View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Å psyke ut og skremme er ikke en del av politiets avhørsmetode.

Politiet later ikke som de er vennen din, men en viktig del av politiets avhørsmetode er å etablere et godt forhold til siktede. Siktede skal behandles med respekt. Det handler ikke om å være falsk kompis, men om at situasjonen blir mer behagelig når noen møtes på en god måte.
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, det er slett ikke standard avhørsmetoder. Det er ulovlig for politiet å psyke ut, skremme eller lyve under avhør.
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er all grunn til å tro at politiet som regel følger reglene. Ikke minst fordi det nå blant annet er standard med lydopptak i avhør.



Nå må du gi deg. Jeg fortsetter å repetere det fordi jeg svarer direkte på noen som påstår at disse ulovlighetene er en del av politiets avhørsmetodikk. Du ignorerer jo det jeg faktisk svarer på og konteksten i diskusjonen bare for å kunne angripe meg.
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei. Se straffeprosessloven § 92: "Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Det er ingen grunn til å tro at det er særlig utbredt.
Vis hele sitatet...
Må vi ta enda en runde med at hva som står sort på hvitt ikke alltid reflekterer praksis? Førstehåndserfaring fra ganske mange her på bruket tilsier noe helt annet.
Det har for det meste blitt presentert anekdotiske bevis i form av gjengivelser av avhør brukere her selv har opplevd. Men med den mengden av rapporter, i tillegg til saken der avhørseksperten Asbjørn Rachlew melder i fra om grove brudd på loven, burde du ikke kunne innrømme at politiet ikke er så perfekte som du fremstiller de gang på gang?