View Single Post
Mye fint som er beskrevet om søvnproblemer, men ikke alt stemmer i forhold til mine egne erfaringer. Jeg har slitt med søvnproblemer i snart 10 år nå, og vært innom flere medikamenter - hvor erfaringen er at de fleste så langt bare har forverret situasjonen. Jeg prøvde Stilnoct en periode, men ble helt hyperaktiv av den, og ville bare ha mer. Noe som resulterte i at jeg tok den på dagtid en periode for å få en opptur -med påfølgende blackouts. Så den medisinen skal jeg aldri mer ha. Seroquel virker svært bra, men man får en utrolig hangover dagen etterpå. Den medisinen jeg har mest erfaring med er Truxal. Tas den to timer før leggetid så sovner man som en stein med en gang en legger hodet på puta, men problemet er at det er vanskelig å stå opp dagen etter. Man får også lett blodtrykksfall, svimmelhet og generell uggenhet i kroppen av den medisinen. Jeg gikk på 100 mg på det meste.

For et par måneder siden bestemte jeg meg for at nok var nok med ulike søvndyssende medisiner, siden de bare gjorde meg døsig og lite velfungerende på dagtid. Så jeg gjennomførte en del av det opplegget du skisserer i hovvedinnlegget. La meg ikke før jeg var trøtt, sto opp dersom jeg ikke sovnet etter tyve minutter og forsøkte å unngå å sove på dagtid. For å ta rådet med å stå opp etter tyve minutt først: det fungerte mot sin hensikt på meg. Jeg ble ikke trøtt før etter flere timer og endte gjerne med å sitte oppe hele natten på det verste. Fant da ut at å vri seg i sengen to timer var bedre. Jeg førte imidldertid søvndagbok en måneds tid og så et mønster. Jeg sovnet konsekvent aldri før rundt to-tre tiden på natten. Og sto jeg opp kl seks-syv dagen etterpå så fungerte jeg så dårlig at jeg kastet opp. Jeg begynte også etter flere ukers søvnmangel å bli seriøst deprimert og ikke minst desperat etter løsninger.

Min redning har blitt Melatonin. Jeg tar det kl 20 hver kveld og sovner som regel i 22-tiden, våkner svært uthvilt og har null hangover. Helt utrolig at et søvnmareritt nå kanskje er over. Eneste bekymringen min nå er at fastlegen ikke vil skrive ut mer til meg når boksen er tom. For meg har dette vært en vidundermedisin som har fått døgnrytmen på plass:-)