View Single Post
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Faen. Hva kan det være da a? Bly?
Vis hele sitatet...
Var det ikke akkurat det jeg skrev til deg, i den første posten. Du ser den overflata på det du har funnet, den er ikke akkurat skinnende blank. Gull er skinnende blank uansett, når du finner det i jord!

Det du har har en gul farge, jeg mistenker at det er bly med ei oksidhinne utenpå. Denne oksidhinnen er normalt hvit (tror jeg), men jeg tipper dens gule farge kommer av forurensning av litt jern (rust). Bly er også metallglinsende under, som alle metaller.
Men det er iallfall ikke kobber eller messing, når disse korroderer danner det seg blåe til grønne salter.

Men som poengtert mange ganger i tråden, mål tettheten på biten din!

Pass på, at du benytter samme benevnelse på alle målene her (f.eks. gram (g) eller kilogram (kg).

- 1: Finn en kjøkkenvekt, som har oppløsning på omtrent grammet. Finn et glass metallbiten får plass oppi, uten at den stikker ovenfor kanten. Fin også en liten bolle som glasset kan stå i.
- 2: Vei biten du har funnet, og skriv ned vekten med benevnelse (g, kg osv.).
- 3: Sett bollen med glasset oppe på vekten (mens vekten står på). Fyll glasset brendfullt av vann. Altså rett før det renner over glasset. Men bollen skal forsatt være tørr.
- 4: Senk dingsen din ned i vannet. Så dens volum med vann renner over kanten, og ned i bollen. Løft opp dingsen og legg den et sted. Lødt opp glasset, og tøm glasset f.eks. i vasken. Så veier du bollen, og skriver ned vekten.
- 5: Hell ut vannet av bollen, og tørk bollen med f.eks. tørkepapir. Vei bollen igjen, og skriv ned resultatet.

Så er det egentlig å kjøre litt barneskolematte. Du tar vekten av saken din delt på ( vekten av bollen med vann minus vekten av bollen uten vann). Hvilket tall får du da?