View Single Post
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@*pi: Det er bare plass til en kverulant her :-)
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke fått med meg. I så fall har moddene en lukejobb å gjøre.

De må kanskje ikke konkurrere på pris og effektivitet, men om de ikke måles på det vil det nesten lovmessig bli dyrt, dårlig og ineffektivt. Og det er vel også bakgrunnen for dagens organisering i helseforetak.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at kvalitet må vurderes. Det er fullt mulig å gjøre kvalitative vurderinger av kvalitet, men det funker ikke så bra i et blindt markedssystem.

Men hvordan vet vi om vi leverer på områder som er mindre kvantifiserbare? Og er du enig i at slike påstander er lett å ty til når man feiler på det som er lett å måle?
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Det er vanskelig. Men hva er løsningen? Å late som om problemene ikke finnes fordi de ikke er tellbare? Skal vi la måleinstrumentene vi har bestemme hva som er viktig? Det blir litt som om vi lurer på hvor høye norske rekrutter er, men vi har ikke målebånd så da veier vi dem i stedet. Vekten er sikkert veldig god den, men den svarer ikke på det vi trenger å vite.

Dette er ikke et problem eksklusivt for privatsektoren, takket være new public management er dette målehysteriet godt innknadd i offentlig sektor også. Og jeg er heller ikke kategorisk imot private helsetjenester, jeg er imot troen på at markedskreftene automagisk skal gi gode tjenester i kompliserte velferdstilbud.