View Single Post
Prøver for tiden å orientere meg i politikken nå som valgkampen går i full fart, og jeg er noenlunde sikker på hvem som får min stemme ved dette valget. Jeg er for det meste enig med Rødt og regner meg selv som en liberal-sosialist. Jeg stiller meg dog undrene til venstresidens planer om avvikling av Fritt Behandlingsvalg(FVB), som forøvrig SP også stiller til valg på.

For å ta AP som et eksempel siterer jeg partiprogrammet deres.

"[...]Vårt mål er en helsetjeneste i verdensklasse som er tilgjengelig for alle uansett adresse og lommebok.[...]Vi vil stanse privatiseringsreformen, såkalt "fritt behandlingsvalg" i sykehusene. Vi skal heller bruke ressursene på tiltak som reduserer ventetid og bidrar til behandling av flere pasienter."

Er det ikke nettopp det FBV gjør? Jeg har selv hatt behov for et opphold på en rehabiliteringsklinikk og da jeg undersøkte det offentlige var det lange ventelister og fant ingen klinikker som passet mitt behov i særlig stor grad. Jeg ble så gjort oppmerksom på Fritt Behandlingsvalg- det gikk mindre enn et par uker fra jeg søkte til jeg var i behandling hos en privatklinikk som spesialiserte seg i min problematikk. Ikke en krone fattigere. Det er flere med lignende historier har jeg sett.

Så jeg ender opp med noen spørsmål når AP, SV og Rødt sier de vil skrote FBV uten å fremme noen konkrete tiltak for å gjøre det offentlige tilbudet alene like godt som det offentlige kombinert med det private tilbudet og pasientrettigheter som FBV.

Var det mulig å få økonomisk støtte fra det offentlige til behandling hos privat sektor før Høyre regjeringen innførte Fritt Behandlingsvalg?

Hvis Fritt Behandlingsvalg avvikles uten en helsereform, hva tror du skal til for å ivareta tilbudet vi har idag?

Er du for eller mot Fritt Behandlingsvalg, og hvorfor?

Og hva mener J.Støre konkret når han sier "Vi skal heller bruke ressursene på tiltak som reduserer ventetid og bidrar til behandling av flere pasienter"?

Er det noe jeg ikke helt har forstått, så skyt ut. Eller om du har innspill eller rettelser