View Single Post
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Trådstarter
45
Jeg kan forstå begge sider her. Som robhol skriver er, spesielt /pol/ og /b/ et slags fristed der man kan tillate seg å være så politisk ukorrekt som man klarer, så lenge man holder seg innenfor loven. Et slikt sted kan være veldig nyttig å ha for å få utløp for frustrasjon og sinne, så lenge det ikke går utover noen andre, og man legger fra seg de holdningene når man går ut i den virkelige verden. Jeg tror det har vært ganske uproblematisk helt til nå. Men jeg kan se hvordan det kan være farlig for enkelte mennesker.

Jeg kan ikke si så mye om cripplechan, men 4chan har definitivt som robhol sier blitt mer politisk. Spesielt etter Trump-muren og alt det der. Flere oldfags (folk som har brukt siden i mange år) jeg har snakket med har forlatt 4chan fordi det har blitt noe de ikke lengre synes er interessant, eller ikke kan stå bak. Forumet består av mennesker fra hele verden som konstant byttes ut hele tiden, det er vanskelig å få til en felles agenda.Som noen skriver lengre oppe spriker meningene i alle retninger, men har alltid oppfattet det som en slags motkultur. 4chan vil alltid plassere seg helt på andre siden av det som er mainstream. De som ikke har samme mening som majoriteten vil bli presset ut over tid.

Majoriteten av 4chan var for en del år siden plassert ganske langt til venstre. Nå som de undertrykte minoritetene har fått mer plass i samfunnet og er likestilte har 4chan bevegd seg helt i den andre retningen. 4chan vil alltid representere de som føler seg som taperne, nå hvite unge menn. Hvorvidt de er undertrykte eller ikke kan jeg ikke si noe om, men de føler det i alle fall sånn.

For meg har 4chan handlet mer on lulz og trolling. Mannen i gata mot "the big corporations," power to the people etc. Mye av det ekstreme språket der inne har jeg oppfattet som en motreaksjon mot "outrage culture" og politisk korrekthet som stadig blir dyttet i trynet vårt dag inn og dag ut. 4chan vil da svare med å bli enda verre for å vise motstand.

Bare noen tanker fra min side, uten noe spesiell sammenheng. Dette er veldig sammensatt og har så mange sider at det er vanskelig å definere det.
Sist endret av Drift; 6. august 2019 kl. 15:25.