View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg deler OPs oppfatning. Jeg har hengt litt på 4chan av og på i over 10 år, og det har fått en klart mye større andel "politikk" på den tiden, konspirasjonsfreaks fra /pol/ har i mye større grad greid å infisere andre deler, og /b/ slukte hele greia - ikke uforutsigbart - rått. Jeg snakker mest om de mest... ikoniske... brettene her - ikke all kritikken kommer til å treffe alle brett.

Så vidt jeg vet, var en del av greia - særlig på /b/ og /pol/ - at de ga et slags utløp der man kan blåse fra seg litt og ha det morsomt med å være edgy, uten å nødvendigvis mene det man sier alt for mye, der man kunne ta seg lov til å slenge litt dritt uten å engasjere hjernen for mye.

Uttrykket som alltid har beskrevet 4chan slående bra heter seg at "Any community that gets its laughs by pretending to be idiots will eventually be flooded by actual idiots who mistakenly believe that they're in good company." Jeg mener det er logisk at folk så får nok av genuin idioti og faller av, slik at "samfunnet" blir konstant fordummet over lengre tid, og mister humoren i samme slengen - man blir altså dummere, men uten den ironiske distansen. Et blikk på moderne 4chan gir meg null grunn til å tvile på det.

Jeg tror 4chan er potensielt "farlig" for visse mennesker - utsatte, mindre kritiske personer, som ikke har så mye annet å fylle livet med. /pol/ og /b/ er fulle av lettvinte mål å hate: alle ikke-hvite, alle til venstre for Ayn Rand, ikke-heterofile, transpersoner, feminister, jøder, listen fortsetter... for å ha en lettvint unnskyldning for hvorfor livet suger, eller i det minste en avledning fra det.
De kan også framstå som et alternativt slags "community" for de som ikke har så mye annet (eller bare lar seg friste av tabu-faktoren), og der man tillegger seg mer ekstreme synspunkter enn man ellers ville ha drømt om, bare for å passe inn.
En del aktuelle saker blir plutselig ekstremt viktig fordi noen "adopterer" dem som en slags grunn til å leve.
I likhet med andre former for komplett bullshit har de også en tendens til å late som de har monopol på sannhet: alt annet er en del av en konspirasjon, alt annet er ihjeltiet eller løgn.
De færreste lar seg lure av sånt, men for noen stakkars godtroende få er det veldig fristende å få tro at det er alle *andre* som er en idiot, og at man selv har snublet over den ene, ubesudlede sannhet.

Ingenting av dette er nytt, og liknende tendenser ses i "radikalisering" av alle slag.

Du bør være veldig obs på at det aller meste du leser, *spesielt* på 4chan, antakelig er laget for å provosere eller påvirke. Ingen steder er helt nøytrale, men ingen steder har fullt så klar, tydelig og gjennomført slagside som store deler av 4chan har. Å la seg overtale til å skifte synspunkt der ville... ikke vært det første jeg anbefalte. Når det er sagt, kan det godt dukke opp ting som er interessant å debattere.
Sist endret av robhol; 5. august 2019 kl. 23:56.