View Single Post
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Trådstarter
158
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lol. Det er direkte morsomt at du snakker om research, og så systematisk ignorerer alle motargumenter, eller avviser det med at du ikkje er interessert i diskusjon. Det er ikkje akkurat research; det er cherrypicking: du har bestemt deg, og unngår å oppsøke informasjon som kan avkrefte det du trur.

Du må gjerne fortsette med det, men når du pakker det inn i ord som research så lurer du deg sjølv. Og å lure seg sjølv er det enklaste ein kan gjere. Om du faktisk vil undersøke det bør du starte med ei nullhypotese som er falsifiserbar, også systematisk gjennomgå - og etterprøve - rapporter.

Du kan t.d. lese denne forumtråden som i detalj går gjennom ein video, og demonstrerer kvifor den antakeleg er feil.
Vis hele sitatet...
Javel, men som sagt er jeg ikke ute etter å starte en diskusjon for å undersøke om jeg tar feil. Jeg kan innrømme det nå først som sist at det er cherrypicking jeg ville ha ut av denne tråden. Jeg vil ha mer informasjon som bekrefter mitt synspunkt. Det betyr ikke at jeg aldri kommer til å etterprøve mitt ståsted eller at jeg tror på alt jeg leser, men jeg synes det er interessant å prøve å forstå fenomenet fra den troende siden.

Det er ikke så lett å bruke en skikkelig vitenskapelig metode på et tema som, hvis det er sant, endrer mye av menneskehistorien og vitenskapen. Maktstrukturer vil kollapse. Det kan fort bli kaos over hele planeten. Det er ikke rart at de som vet denne informasjonen (hvis den stemmer), har lyst til å holde menneskeheten i sjakk og dytte problemet så langt frem som mulig. Og det er heller ikke så rart at folk som vet ofrer sitt rykte for å advare menneskeheten om hva som foregår.

Den linken du sendte var grundig ja, men det motbeviser ikke mange andre vitneobservasjoner og videoer. Jeg skjønner det er vanskelig å bruke så mye tid på å motbevise hver UFO-video, men den videoen der så ikke særlig legit ut uansett spør du meg.

Hva med Hessdalen i Norge? Såvidt jeg vet har man ikke funnet ut av det, og der bruker de vitenskapelige metoder. De har bevist at det er et uforklarlig lysfenomen (flyvende lyskuler) som har blitt observert siden 1980-tallet.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Bedre kvalitet? Hadde det ikke stått "UFO" i tittelen på videoen kunne det like godt ha vært noen som filmet en organisme i et mikroskop. Problemet her er ikke at det er umulig at det er en UFO. Problemet er at det finnes så mange inn i hampen mye enklere forklaringer på hva det er...

Om du våkner en morgen og avisen ikke ligger foran døren, hva tror du har skjedd?
a) Det har skjedd en feil fra leverandørens side
b) Naboen har lånt den
c) Aliens har stjålet den for å oppdatere seg på dine lokalnyheter.

Det er ikke sikkert du ser dette, men 1 av de 3 er betraktelig mindre sannsynlig enn de 2 andre. Vi kan ikke utelukke helt at det var aliens, men ingen ved sine fulle fem ville trodd det.

Det er nok også en del av det vidarlo prøver å si. Super avanserte aliens som kan dra til Jorden uoppdaget hadde sikkert helt fint klart å lage en kornsirkel... men de har for det første ingen grunn til det, og for det andre er det vanvittig mye mer sannsynlig at det var naboungen. Om du tenker litt over det er mitt eksempel og en kornsirkel ikke så altfor forskjellig....
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig synes det ser ut som mikroorganismer så tror jeg du prøver veldig hardt å benekte. Jeg sier ikke at det er UFOer, men det ser i det minste ut som flyvende objekter på himmelen, ikke som bakterier i et mikroskop.. Det synes jeg er veldig merkelig å påstå.

I tillegg er faktisk poenget mitt motsatt av ditt. Med det inntrykket jeg har nå gir det faktisk mer mening at aliens har påvirket oss, enn mange andre forklaringer. Men den konklusjonen er ikke basert på kornsirkler, men en helhetsforståelse som blir forsterket av kornsirklene. Hadde det bare handlet om kornsirkler så hadde jeg vært på deres side.

Dere som sier at hvis de først er her, hvorfor kommunisere med kornsirkler? Vel de er åpenbart mye smartere enn oss og de ser hvor fiendtlige vi er så det kan tenkes at de prøver å avsløre seg selv ved å vise det på en fredelige måte. I tillegg prøver de kanskje å lære oss noe gjennom geometrien de lager. Bare sjekk ut noen av de kompliserte og se hvordan de blir når du konverterer de til 3-dimensjonale figurer.

Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Haha, yup! Jeg tror mye av greia handler om å finne noe å tro på som majoriteten av folk avviser som bullshit. Enkelt sagt gjør det deg med i en slags eksklusiv klubb.
Vis hele sitatet...
Da har du mista hele poenget. Det er absolutt ikke greia. Det handler ikke om det. Kan du forstå at det å gå mot majoriteten faktisk kan gjøre følelsesmessig vondt? Det er ikke noe jeg ønsker, men jeg har lært å tenke kritisk og da tror jeg ikke på alt majoriteten mener bare fordi de er majoriteten. Det handler om hvor flinke de er til å overbevise meg, og hva slags bevis de legger til grunn. Og slik det er nå så er det sykt mange som prøver å overbevise om at vi blir lurt trill rundt og at aliens er ekte. Sykt mange. Det er helt ufattelig mye oppmerksomhet rundt det egentlig. Det kan være for underholdnings og oppmerksomhetens skyld, eller det kan være et fnugg av sannhet her. Problemet er at maktstrukturene holder informasjonen om UFOer topp hemmelig og da blir hele greia mystisk og jeg sliter med å stole på dem. De kan motbevise hele greia på en uke hvis de åpner seg opp og konfronterer saken. Men det gjør de ikke... Kanskje er det er gunstig for dem at folk blir distrahert av aliens? De vil heller at vi skal tro på aliens enn å fokusere på virkeligheten, av en eller annen grunn. Eller kanskje de faktisk skjuler denne informasjonen av frykt for global panikk og at hele samfunnet får blue screen.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Maleriet er ekte. Men et maleri fra 1710 som viser en plate i himmelen og 4 lysstråler er på ingen måte bevis for en UFO.
Vis hele sitatet...
Poenget hans var at hvis vi kan tolke den plata som en UFO så er det et bevis for at de eksisterte før etterkrigstiden. Du trenger sikkert flere bevis, men der har du et. Hvis alienkonspirasjonen stemmer så kan religiøse tekster som sier at Guder kom ned fra himmelen også tolkes som aliens. Hvis de faktisk er ekte og er her, så er det ingen selvfølge at de bare har vært her 70 år.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, maleriet er ekte. Men forklaringa på strålene og figuren er altså at det er ei due over jesus som kaster glans over jesus. Relativt vanlleg motiv i den tidsperioden vistnok.
Vis hele sitatet...
Les kommentarene på din egen link så ser du at folk er rimelig skeptiske til den enkle forklaringen, og at det ser ikke ut som en due. For meg ser det mer ut som en UFO med duesymbol. Prøvde artisten kanskje å illustrere at duen har symbolisert UFOer? Jeg vet ikke, det er sikkert long shot av meg å tenke det, men jeg føler ikke din link motbeviste vår teori så godt som du føler.

Sitat av dinosauren Vis innlegg
Det er alltid så fascinerende at folk som påroper seg å være kritiske, ber andre være kritiske og oppsøke informasjon er de som faktisk er minst kritisk. At du ikke forstår hvordan mennesker klarte å lage pyramider er ikke et argument for aliens. Generelt så er din mangel for forståelse et dårlig argument. Du kan ikke si du holder et åpent sinn når du konsekvent avfeier alle gyldige og logiske argumenter.

Det du skriver vitner også om at du mangler grunnleggende kunnskap om hvordan forskning og vitenskap fungerer. Og et litt forvridd verdensbilde med alt dette "CIA og staten" er slemme folk som bare er ute etter å ta oss og MSM som ikke tør å dekke denne åpenbare skjulte sannheten.

En klok mann sa en gang “Facts do not cease to exist because they are ignored.” - Aldous Huxley
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare pyramidene som sjokkerer meg, men ja jeg har et problem med å forstå hvordan mennesker har klart å lage mange av de gigantiske strukturene som finnes i verden. Jeg kan ikke skjønne det, uavhengig av hvor mye muskelkraft de hadde. Før jeg i det hele tatt vurderte aliens prøvde jeg å forstå alt dette som menneskeskapt, men jeg fikk ikke alt til å stemme helt. Det er ikke bare mangel på forståelse jeg argumenterer med, det er også mangel på gode vitenskapelige argumenter. Det er heller ikke sånn at disse strukturene er det som får meg til å konkludere med aliens, men de er en del av puslespillet som understreker teorien. For å si det sånn, om det ikke hadde vært så mye mystiske gigantiske strukturer fra før, så hadde alienteorien stått svakere.

Det er også mangelen på åpenhet knyttet til forskning på disse områdene som gjør meg skeptisk. Du snakker om mangel på grunnleggende kunnskap om forskning og vitenskap. Jeg er helt med på den vitenskapelig metoden, men når det ikke er mulig (man møter ulogisk mye motstand hvis man skal forske på UFOer), eller når man ikke får lov til å drive uavhengig forskning(les: egyptologi), da må det være greit å bruke sitt eget hode frem til man har en teori man kan teste ut. Derfor vil jeg ikke diskutere alt med dere nå, fordi jeg prøver selv å finne hull i teorien min slik at jeg kan undersøke mer før jeg kommer med en påstand.

Dessuten sier jeg ikke at de er slemme og alt det der. Det er du som har et forvridd menneskesyn som dømmer meg så mye basert på noen uttalelser. Jeg sier bare at dersom det er sant, så gir det veldig mye mening at de holder det så skjult. Hele poenget mitt med tråden er å tenke HVIS, og så få resten av brikkene til å falle på plass. Så kan jeg heller starte på nytt med å motbevise teoriene mine etter jeg har forstått dem først. Noen ganger må man faktisk undersøke en av sidene litt grundig for å ikke bli avledet og distrahert av motparten. Særlig når det er et så abstrakt tema som du ikke kan gå rundt å bevise vitenskapelig.

Ta å slapp av litt med den vitenskapen deres og bruk øyna og hodet. Tenk og føl.
Bare lek med tanken om jeg har rett. Hvis aliens faktisk er her så forandrer det sååå mye at mange av deres tanker må tenkes helt på nytt. Så det sitatet fra Huxley kan du speile tilbake på deg selv. Aliens slutter ikke å være ekte bare fordi mennesker later som det er fantasi.

Sitat av Trollanon Vis innlegg
finnes det en rase der ute med evnen til å krysse univers så er vi bare mygg for dem og vi burde egentlig være stille som mus, de kommer til å spise oss til frokost om de finner oss.
Vis hele sitatet...
Da tenker du lavt om intelligensen i universet. Hvis jeg hadde vært en sånn skapning du snakker om, så kunne jeg funnet underholdning i å skape liv på andre planeter og gi dem verktøy og kunnskap. De trenger antageligvis ikke oss som frokost.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I skrivende stund har du hverken fremmet påstander, argumenter eller biddrag til debatten. Du bare spyr ut lenker og overlater til din lesere å tråle gjennom de for å kanskje finne ut hva du muligens mener å formidle - hva nå enn det er. Det er dårlig kommunikasjon. Sånt vas pleier vi bare å slette, men det i dette tilfellet er det mer pedagogisk å benytte aneldningen til å fortelle deg hvordan du kan fremme saken din på en bedre måte.

Første steg er å faktisk fremme saken din. Fortell oss hva du mener. Deretter forteller du hvorfor. Dette gjøres ved å fremme logisk koherente argumenter som understøtter ditt syn. Det er først her lenkene dine kan bli relevante; de kan du bruke til å understøtte påstandene du fremmer. Men først må du altså fremme noen påstander. Så. Hva er det vil formidle?
Vis hele sitatet...
Herregud da moderatoren! Det er jo akkurat sånt som det her jeg etterspør i denne tråden. Sletter dere de innleggene som faktisk gir meg det jeg spør etter, men lar all bullshit diskusjonen stå? Det må da være greit å komme med kilder til meg når det er halve poenget med tråden, uten at man må henge seg på denne intense og slitsomme diskusjonen!

Sitat av lumbricus Vis innlegg
Hva hvis vi ser på dette speilvendt, dvs at du finner en planet som teknologisk sett er under deg. Hva ville du ha gjort der? Personlig ville jeg sett etter teknologier, eksotisk mat, kultur-dill (alt av sci-fi filmer) og legemidler (les dop) som jeg kunne solgt til mine egne. Det å informere tullingene som bor på planeten hadde vært langt nede på listen med mindre jeg trengte å få de til å gjøre noe for meg.
Vis hele sitatet...
Ja vel deg om det. Jeg er ikke sånn. Jeg tenker annerledes. Jeg har prøvd å tenke som en ultraavansert alien eller et fremtidig menneske. Da har jeg kommet frem til at kjærlighet er det som gir livet mening og hvis man først har utrolig teknologi og kunnskap så kan man fort få lyst til å gi livet videre, og videreføre sitt DNA, eller hjelpe andre skapninger med å utvikle seg. Det er et kjempedårlig argument at dere tror en skapning som er så mye mer avansert enn oss, tenker like egoistisk og materialistisk som oss. Om de klarer å komme seg hit har de sikkert allerede alle ressursene og medisinene de trenger.


____________________________________________

Jeg antar vi må ha en UFO og alien på direktesendt TV før vi med sikkerhet kan vite om de er her.
Sist endret av Qon; 8. mars 2018 kl. 16:20.