View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, enten har du misforstått motparten fullstendig, eller så konstruerer du en så massiv stråmann at dens tyngdefelt påvirker tidevannet.

Ingen har påstått at det ikke finnes liv i verdensrommet. Det som derimot har blitt påstått er at det ikke er fremlagt fnugg av bevis for at romvesner har vært på besøk her. Denne forskjellen er muligens subtil, men hele diskusjonen hviler på denne detaljen. Det er de som hevder at romvesner har vært på besøk som bør fremlegge bevis for påstanden. Som du selv skriver er universet enormt, så selv om det skulle være intelligente og eventyrlystne romlinger der ute, så skal de faktisk ha ganske mye flaks for å i det hele tatt finne oss. Husk også at vi ikke har produsert radiosignaler i mer enn drøyt hundre år, så kun de som måtte befinne seg innen en radius av hundre lysår kan egentlig forventes å oppdage oss hvis de aktivt skulle lete.

Nei, dette synes jeg var et traurig argument. Det finnes selvopptatte kukhuer der ute. Det finnes også mennesker som oppriktig mener at vi som art er så destruktive at ville gjøre universet en tjeneste ved å utrydde oss selv. Men de fleste av oss synes nå verden er en spennende plass og skulle gjerne ha forstått mest mulig om alt. Greit at etnosentrisme er en utbredt lidelse, men du skal sette hodet fast bra langt opp i toern hvis du føler at universet er mer perfekt uten andre livsformer enn de som finnes på vår egen planet! Så myopiske individer finnes helt sikkert, men jeg håper de utgjør en forsvinnende liten minoritet av verdens befolkning. Skjønt, de som har lest The Hitchhikers Guide to the Galaxy vil muligens få tankene ledet hen mot planeten Krikkit...

Tjeh, er vi egentlig så ødeleggende da? Ja, vi herper klimaet ganske heftig om dagen, men vi tok de økonomiske kostnadene og forbød ting som KFK-gasser, PCB og DDT da vi innså hvor farlige de var. Og selv om vi har hatt atomvåpen i over sytti år, så har de kun blitt brukt to ganger. Vi hadde en verdenskrig som gikk over hele kloden, men ikke bare greide vi å avslutte den før hele planeten gikk dukken, vi klarte også å få i stand en fred der gamle fiender ble nære allierte. Det er da ikke så verst, alt i alt? En annen ting å ha i mente er at dersom eventuelle utenomjordiske skapninger skulle være litt like oss selv, så er det ingen grunn til å anta at de ville være i stand til å holde seg skjulte for oss selv om de hadde ønsket det - tenk på all radiostøy og alt lys vi sender ut i rommet. Det er ikke bare å skru av. Og selv om stammerådet skulle bli enige om å holde tyst, så ville det jo alltid være en eller annen kløne som enten med vilje eller et uhell kødder det til. Men dette blir spekulasjoner om spekulasjoner. Det eneste relevante er egentlig at ingen har fremlagt troverdige bevis for at romvesner har vært her. Skulle noen som hadde kapasitet til å reise hit ønske å ta kontaktmed oss, så ville de klart å gjøre seg til kjenne, uavhengig av hva CIA og andre dresskledde partypoopers måtte mene om det.
Vis hele sitatet...
Du har mange gode poeng. Og jeg misforstod kanskje diskusjonene litt, eller formulerte meg ikke tydelig nok.
For å vri spørsmålet, hvem må legge frem disse bevisene for at det er «godkjent» da? Et romvesen på VGTV liksom?

Og når jeg skrev at mennesker er generelt destiriktive var det i et hel hets bilde.
Jeg vet jo det finnes dem som oppriftlig tar vare på kloden våre.
En diskusjon jeg ikke orker ta opp nå. Men er spørsmål som hvorfor kriger vi? Vi er en og samme skaping på en plantet. Hva med litt samarbeid?
Vi lager flotte avtaler om utslipp som kan nærmest skrinlegges på dagen. Alt dette er jo for egen vinning.

Men jeg ser poengene dine og slik. Jeg har bare et litt annet bilde og syn på det. Kanskje vi er på en fin retning, men utganspunktet mener jeg at vi skulle vært det hele tiden om vi faktisk brydde oss om hverandre.

Jeg er ikke noe miljøverner og gir egentlig en lang faen i slike ting. Men tenker jeg over det ser jeg mange problemer som i utgangspunktet aldri hadde trengt og være der. Men vi er ikke perfekte, og derfor er ikke planeten heller der dessverre.