View Single Post
Sitat av BAN Vis innlegg
Feil!

Du skal blinke til høyre hvis du skal svinge av veien du kjører på og ikke blinke hvis du fortsetter på samme vei.

Dette gjelder alle tre bildene da det ikke er noe forskell.
Vis hele sitatet...
Sitat av BAN Vis innlegg
Det eneste som ikke er åpenbart er om blinking til venstre er hensiktsmessig. Dette avgjøres ofte av hvor trafikkert sideveien er.

Er det mye trafikk på sideveien vil det helt klart lette trafikkavviklingen om man blinker uansett om man skal rett frem eller svinge til høyre.

Siden det er tvil hos noen her. Vi kjører rett frem i alle eksemplene uavhengig av om veien svinger eller ikke. Man kjører ikke rett frem om man tar av fra en vei og tar inn på en annen selv om man i praksis ikke trenger å svinge på rattet.
Vis hele sitatet...
At det ikke er et krav å bruke blinklys er ikke automatisk det samme som at det er feil å bruke blinklys.
På samme måten som det ikke er et krav at man skal blinke inn i en rundkjøring dersom man skal til venstre, men det gjør det tydeligere for andre trafikanter hvor man skal.
Mitt mål er å lage mest mulig flyt i trafikken, jeg mener derfor helt klart at det vil gjøre det enklere for fører av bil B og forstå at jeg som fører av bli D skal svinge inn på sidevei og dermed krysse fører B sin kjørebane.
Som fører av bil B vil jeg nok anta at møtende bil D har tenkt seg rett frem dersom blinklys ikke blir brukt, men siden jeg har vikeplikt, uansett vente til jeg er sikker på at bil D har tenkt seg rett frem.

Hvor vidt jeg som fører av bil D ville brukt blinklys dersom jeg skulle fortsatt rett frem er jeg litt usikker på, her vil veiens faktiske utforming og bil B's handlinger avgjøre om jeg blinker eller ei.
Hvis Jeg som fører av bil D har tenkt meg rett frem og fører av bil tydelig viker for meg, ville jeg gitt signal til fører av bil B om at jeg ikke skal svinge til venstre, slik at fører av bil B kan kjøre.