View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er egentlig det jeg tenker også. Derfor kunne det kanskje vært ønskelig å skille mellom om noen har skrevet "Fjas" i søkefeltet, og derfor blitt sendt til example.com/Fjas, som ikke gir treff, eller om de har tastet inn URLen example.com/Fjas. Det første burde nok ikke gi en 404, mens det andre kanskje burde det.

For kontekst: Denne siden består kun av to undersider. Fremsiden hvor omtrent det eneste man ser er en søkeboks, og resultatsiden som viser elementene tilknyttet det man skrev inn. Og det man søker i er en uttømmende liste begrensede, klare kategorier, hvor det kun er antallet som gjør at en nedtrekksmeny er uegnet. I mitt tilfelle slår man opp kommuner, men det kunne i prinsippet vært hva som helst. Poenget er at det er mer et oppslag enn et vanlig søk, men at det er mulig å slå opp noe som ikke finnes.


Ok, det vil løse mye. Jeg forestilte meg at man kunne ende i en rewrite loop om man hadde en regel for å skrive om example.com/foo til example.com/index.php?bar=foo og en som i bunn og grunn gjør det motsatte. Men ettersom den ene redirecter, og den andre ikke, så går det vel bra.
Vis hele sitatet...
Om noen skriver inn noe i et søkefelt og du ikke finner resultater til dem er det mer vanlig å returnere en "Ingen resultater samsvarer med ditt søkeord" eller lignende.

Om jeg tolker det riktig er det et søk hvor du ønsker å ta brukeren direkte til en artikkel om det bare er ett resultat. Du må tenke på om du ønsker at urlen skal reflektere innholdet (med tanke på deling o.l.). Alternativt kan du la søket returnere søkeresultatene og la brukeren selv klikke seg inn på resultatet.