View Single Post
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Jeg ønsker ikke å være ufyselig og fortelle ham hva jeg mener dette tyder på.. skal jeg bare avslutte diskusjonen eller fortsette å prøve å banke vett i inn skallen hans? Etter å ha diskutert en god stund så enser jeg lite håp.. iallefall at JEG skal klare å få ham noe klokere.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne peke på historien om hvordan Megan Phelps-Roper endte opp med å forlate Westboro Baptist Church (Wikipedia). For de som ikke kjenner til dem, så er de en gjeng rabiate ekstremkristne som spesielt har lagt homofile for hat. Essensen i historien er at

Sitat av http://www.patheos.com/blogs/friendlyatheist/2015/11/16/how-megan-phelps-roper-left-the-westboro-baptist-church/
Maybe the lasting impression from it all is that Megan changed her mind in large part because, even though she spewed hatred at strangers, some of them showed her kindness in return. She didn’t understand why but she didn’t push those people away. It opened the door to lengthier conversations about God and religion, eventually helping her realize that the dogma she grew up with was wrong.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, sterk motstand som han kan oppfatte som angrep på gud og troen hans vil nok bare få ham til å søke dypere tilflukt i troen, for å beskytte seg mot angrepene fra de "vantro", uansett hvor logisk og vitenskapelig fundert disse måtte være. Dette kalles kognitiv dissonans. Det vil i alle tilfeller ikke være mulig å "banke vett inn i skallen hans". Det eneste du vil oppnå er at han trekker seg unna, eller blir enda mer innbitt i sine anstrengelser for å forsvare troen sin.