View Single Post
Takker alle som har besvart tråden! Setter stor pris på det!

Her er enda ett innlegg ifra samme fyren, denne gang angående Juleevangeliet og jomfrufødsel hvor jeg spurte

"en kan kan kalle det en "kunstig befruktning" om ikke forholder seg til virkeligheten, i matteusevangeliet er det DHÅ som er pappaen, i Lukas er det Josef som er pappa. Velg å vrak igjen.. men sex hadde dem aldri. Hvordan forklarer man slikt?"

Svar:
Matteus og Lukas taler samme sak (Matt. 1:20-21, Luk.1:34-36). Som Jesus selv sa, er Gud Hans Far, DHÅ er kraften, ved hvilket alle ting skapes og bevirkes, og således 'overskygget' Maria. Som Den også gjorde ved verdens skapelse (1.Mos.1:2).
Av menneskene rundt Jesus, ble Josef sett på som far til Jesus, mens skriften uttrykker Josef og Jesu mor. Forøvrig hadde Josef og Maria flere barn.
Selvfølgelig hadde det ikke vært noe problem å utelatt en "jomfruhistorie" om evangeliet om Jesus var et uttenkt eventyr, som man skulle narre folk til å etterfølge. Men skiller du ut den overnaturlige kraften fra Jesu liv og virke, er evangeliet om Guds frelse til menneskeslekten uten hjelp.
Nei du får ingen vitenskapelig forklaring på dette, like lite som du får vitenskapelig forklaring på hvordan Jesus, ved DHÅ's kraft bevirket å mette 5000 med fem brød og to fisker, eller som da Jesus gikk på vannet, stillet stormen, helbredet de syke, vekket opp døde osv.
Dette hører Guds rike til, den verden som den naturlige verden har fremkommet av: Den åndelige verden. Den åndelige verden som i virkeligheten er mer virkelig enn den naturlige(!)
Jesus sa til sine disipler ved et tilfelle: "Begriper og forstår dere ennå ingen ting? Er dere så forherdet? Har dere øyne, men ser ikke? Har dere ører, men hører ikke?"
Det er også på samme vis som med livets opprinnelse, som vitenskapen ikke makter å bevise, fordi bevis materialet ligger ikke alltid i den naturlige verden -bortsett fra følgene derav- men i den åndelige verden. Du ser jo hvor tilkort du kommer når du skal "bevise" livets opprinnelse, dets mangfold og utvikling vitenskapelig.
Du senser kanskje at det nok finnes uforklarlige ting, man ikke fysisk kan sette fingeren på. Og disse uforklarlige ting, knyttet til den åndelige verden, forsvinner ikke selv om vi nekter for det i påskudd av at man ikke har noen vitenskapelig forklaring eller bevis derav.

Svar slutt---------------

Fyren benekter vitenskapen angående Evolusjon og medisinske fakta m.m og forklarer en Jomfrufødsel med.... naturlig kraft fra Jesus? også fortsetter han med enda mere uforståelige påstander som ikke hører til i den virkelige verden.

Jeg ønsker ikke å være ufyselig og fortelle ham hva jeg mener dette tyder på.. skal jeg bare avslutte diskusjonen eller fortsette å prøve å banke vett i inn skallen hans? Etter å ha diskutert en god stund så enser jeg lite håp.. iallefall at JEG skal klare å få ham noe klokere.