View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
bare et uttrykk?
For ingen ting?

De jeg har hørt bruke det har lagt det til litt uvilkårlig etter noe de har sagt. Litt som en uvane.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt ofte en uvane, og fungerer på linje med "jeg føler litt at, kanskje, liksom, jeg vet ikke altså men...". Det er en måte å gjøre seg selv mindre påståelig på. Av og til er det jo et poeng å dempe påstanden sin, men når det blir en uvane så oppfattes man bare irriterende uklar.

Akkurat dette spesifikke uttrykket betyr vel noe i retning av at "det var noe a la dette jeg ville si, jeg ville egentlig ikke formulert det akkurat sånn, men jeg kommer ikke på noen bedre måte å si det på". Så da serverer man den litt plumpe formuleringen man har, og unnskylder den med at den nærmest var som en kladd som ikke var ment å fremføres.

Sitat av robhol Vis innlegg
Det er bare et uttrykk, det betyr ikke noe spesielt. Det er verken usikkerhet eller "dårlig språk", men det har ikke voldsomt mye viktig semantisk innhold, heller.
Vis hele sitatet...
Jeg synes den utstrakte bruken av slike dempende uttrykk gjør språket dårligere (selv om jeg sikkert går i fella selv). Man burde tilstrebe å si klarest mulig hva man mener og tenker, med mindre man faktisk er usikker på hva man mener og tenker. Det gjør budskapet utydelig, og virker litt unnvikende. Selv om det i og for seg virker lite autoritært å snakke sånn, så kan det gjøre folk usikre. Det er jo generelt greit å vite hvor folk faktisk står når man samhandler med dem.
Sist endret av *pi; 9. mars 2023 kl. 11:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.