View Single Post
Jeg skjønner at det hadde vært kjekt å vite 100% sikkert om klareringsmyndighet faktisk sjekker x, y og z, men ta det fra en som har mistet mange gode kollegaer fordi de har unnlatt/glemt å nevne ting og tang: Det er mye verre å bli tatt i uærlighet enn 90% av de tingene du ønsker å holde hemmelig.

Har du f.eks. dårlig økonomi (selv de gangene det skyldes feil du selv har gjort) så kan du fikse problemene iløpet av karensperioden, men at du løy om det er ikke noe du får korrigert, og da blir det til at du etter karensperioden fortsatt ikke blir sikkerhetsklarert (og veldig mange arbeidsgivere som først krever sikkerhetsklarering har dette gjennom hele organisasjonen, så å finne deg andre stillinger innenfor samme arbeidsgiver er nesten umulig, så du mister jobben til slutt).

Poenget er altså: Vær heller for ærlig enn å tro du kan holde noe skjult. Ja, f.eks. politiets register kan ha ting som "går ut på dato", men hvis NSM eksplisitt spør om noe, og du ikke opplyser om det, så har NSM sine egne kopier av Politiregisteret, og selv det at du ble med en kompis/sjåfør inn til stasjonen når han kjørte i fylla kan dukke opp på ditt navn 17 år(!) etter hendelsen.

Det er så surt å miste gode kollegaer fordi de ikke tok det alvorlig og trodde de kunne komme med unnskyldninger som "jeg trodde ikke jeg måtte si ifra til min nærmeste leder om trekk i lønn siden det er min egen arbeidsgiver som har fått pålegget om lønnstrekk" i etterkant. Gjør deg selv en tjeneste og bare vær ærlig.