View Single Post
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Myhre Vis innlegg
Hvis du er infanterist eller lignende i en typisk hæravdeling stemmer nok det - ikke fordi kompanisjef/troppssjef sier at det er greit, men fordi stillingen ikke krever klarering. Hadde du vært i Luftforsvaret eller Sjøforsvaret, eller i en mer spesialisert avdeling i Hæren, ville du imidlertid hatt et svært lite tilfang av oppgaver og baser/fartøy du kunne jobbet på. Da jeg var inne så vi at soldater uten klarering ble sendt til kjøkkentjeneste eller vakthold på ugraderte objekter kjemisk fritt for gradert informasjon, som for eksempel rekruttskolen - og alternativet ville nok ofte vært tidlig dimisjon.
Vis hele sitatet...
Jeg var i 2 bataljon. Mekanisert infanteri ja. Kompaniet mitt var også neste til å ta over for Telemark bataljon i Afghanistan. Jeg er ganske sikker på at jeg både leste og hørte at det krevdes, men unntak kan vel og gjøres? Og vi hadde jo kontakt med spesielle krypterte kommunikasjonsgreier som visstnok var en norsk statshemmelighet om man kan kalle det det. Er lenge siden nå. Helt tilbake i 2005