View Single Post
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg fikk bekskjed noen måneder inne i førstegangstjenesten at jeg ikke hadde fått sikkerhetsklarering hemmelig. Det var mest sannsynlig pga en promillekjøringsdom jeg fikk mens jeg tjenestegjorde. Selve kjøringen skjedde et par uker før innrykk. Men både kompanisjefen og troppsjefen snakket med meg og sa de kjente meg nå så det var ikke noe problem. Vet ikke hvordan eller om det hjelper deg men.
Vis hele sitatet...
Hvis du er infanterist eller lignende i en typisk hæravdeling stemmer nok det - ikke fordi kompanisjef/troppssjef sier at det er greit, men fordi stillingen ikke krever klarering. Hadde du vært i Luftforsvaret eller Sjøforsvaret, eller i en mer spesialisert avdeling i Hæren, ville du imidlertid hatt et svært lite tilfang av oppgaver og baser/fartøy du kunne jobbet på. Da jeg var inne så vi at soldater uten klarering ble sendt til kjøkkentjeneste eller vakthold på ugraderte objekter kjemisk fritt for gradert informasjon, som for eksempel rekruttskolen - og alternativet ville nok ofte vært tidlig dimisjon.
Sist endret av Snillorg; 25. april 2021 kl. 18:59.