View Single Post
Egyptisk Tempelkatt
292
Heisann! Jeg jobber på sjøen og bor i seilbåt som jeg kjøpte i fjor høst. Jeg hadde samme drøm som deg!

Jeg kunne ingenting om selve seilingen da jeg kjøpte båten, men har lært meg underveis. Jeg har bodd i båten under studier (styrmann) og seilt nå hele sommeren langs kysten. Har lagt godt og vel 1500 nautiske mil bak meg med denne snertne lille skuta.

Kjøpte en båt på 34 fot, en gammel svensk en fra 80-tallet. Grunnen er at de er solid bygd og flott interiør, alle slanger var byttet, alle gjennomføringer var byttet, motoren var byttet, teak-dekket var byttet og generelt var den veldig godt holdt. Fikk en god pris.

Jeg tror det vil være veldig godt mulig å få seg en knall båt nå i de kommende månedene, grunnet det falske markedet som bygget seg opp på våren og i sommer med norgesferier. Mange av disse som spontan-kjøpte båt vil nok selge dem snart.

Det å ha båt er fantastisk, planen min er selv å dra på langtur så fort jeg har spart opp nok penger. utrustet båten med solceller og skikkelig ankervinsj samt anker.

Bli med andre å seile først, det er lettere enn du tror. Jeg bestemte meg bare for å lære meg det, plutselig møtte jeg en som seilte regatta i byen jeg bor i hver uke, så jeg fikk bli med og skjønte fort hva det hele gikk ut på. Det er bare å gå ned til småbåthavna og snakke litt med folk!

En annen ting jeg vil nevne er at det er mye å sette seg inn i. Spesielt i starten, selv for meg som har jobbet mange år på sjøen. Jeg følte en periode at all min hjernekapasitet gikk ut på å tanke på ting rundt båten. Forbedringer, vedlikehold, systemer, oppgraderinger, sammenheng, budsjett etc.. Men all tenkingen ga resultateter. Jeg har oppgradert og fikset og ordnet og vedlikeholdt etter beste evne. Og det er bare en viss mengde "oppdrag" og systemer på en båt. Når du har vært gjennom hver en krik og krok kjenner du båten og finner fort ut av ting, og slipper å tenke så mye på det. Det blir en del av deg på en måte.

Jeg vet forresten at det er noen som gir bort en flott Vista 28 i Trondheim, uten motor vel og merke. Det er etter dødsbo. Se i Seilere på Facebook - kjøp og salg gruppen. =)