View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av skolmen
Ser på noen av bildene at noen sopp er helt mørke, blå-svart?

Hva er det med dem? spiselig?
Vis hele sitatet...
Bildene jeg la ut på forumet, var bilder jeg tok av soppen - nettopp fordi det var ønsket av brukere på forumet.
Det vil ikke si at jeg nødvendigvis plukket dem.
Sopper som ikke har "innhold" i hatten plukker jeg ikke. Heller ikke halvspiste brune sopper på en fin sol dag.

Hvilken dag jeg plukker på, avhenger helt på hvilke sopper jeg plukker.
Dvs. Regner det, er det ofte vanskelig å se forskjell på om soppene er gode eller dårlige, spesielt de som da er i grenseland.
De som er i grenseland, plukker jeg - for så å sortere da jeg kommer hjem.
Er de dårlige, lar jeg dem være i fred.

Er det sol, er det mye lettere å se hvilke sopper som er dårlige og hvilke sopper som er spiselige.
Da har soppene en helt annen farge, altså en slags brun-gul farge.

Sortering av soppene vil jeg anbefalle å gjøre uansett etter en tur. Er det mye sopp, kan det raskt gå fort i plukke-prossesen og en og annen feil sopp kan havne i posen.
___

Sitat av Dodecha
Man skal helst styre unna å spise rotten sopp, forskjellen mellom dette, halvspiste sopper og soltørkede er ofte vanskelig å se for nybegynnere.

Jeg personlig, spiser ingen sopp jeg ikke synes ser noenlunde delikat ut, om de har blitt tatt noen få jafs av er ikke det noen krise, evt ormer/insekter i soppen er bare ekstra proteiner.
Vis hele sitatet...
Vi er nok rimelig enige i dette emnet =)
Ormer i soppen er ei en -uting- for min del. Foruten om da jeg allerede er på drønn, og gjerne studerer soppen.
Ormene som er i soppen har da en tendens til å se en smule større ut, og sent på nattestid kan de se litt mindre appetitelig enn da kvelden startet.

Om jeg imidlertid er ute i naturen å plukker og spiser samtidig, tenker jeg lite på ormer som finnes i soppen, foruten om at jeg tygger dem godt.
Men jeg vil aboslutt ikke karaktisere det som et problem. Som du sier, ekstra proteiner =)
I 'jungel-(oggahboggah)-land' spiser de jo alle slags mulige ormer og innsekter, og bruker dem i forskjellige mat retter.

___

Sitat av PureOwnage
har funnet ut en ting
Soppen liker seg ikke akkurat på østlandet! Jeg gikk rundt her på Årnes i 40 min og lette etter den fordømte soppen. Alt jeg fant var åkere Heh!
Vis hele sitatet...
Et lite tips.. 40 min er ikke akkuratt -laaang- tid om du er ute for å finne sopp.
Om du er på utkikk etter nye steder å finne sopp, bør du ha litt mer tolmodlighet.

Når jeg er ute å plukker, bruker jeg lett 4-7 timer. En normal arbeids dag på jordene, tilsier en hel del sopp.
Det er ikke alltid like lett å finne mengder med sopp, spesielt ikke på 40 min