View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Se hva du skriver om apoptose skepty: "en forhåndsprogrammert reaksjon på at DNA blir mutert eller skadd"

Er du i tvil om faste induserer apoptose og autofagi så anbefaler jeg google som inngangsport.

Det virker som om du er forvirret av ordet "forhåndsprogrammert" som altså er en "kontrollert" form for celledød inotsetning til nekrose. (Nekrose er sjeldent positivt for kroppen som helhet og er en ukontrollert form for celledød gjerne etter ytre skade).

Mistenker at du er litt stucked i skepsisen så da blir det mye unødig frem og tilbake. Min påstand: fasting induserer apoptose og autofagi. Apoptose og autofagi er gunstig for å luke ut celler (og cellekomponenter når man snakker om autofagi) med skade (før skaden blir såpass stor at nekrose er eneste utgang - nekrose er sjeldent positivt for kroppen som helhet og apoptose er dermed "foretrukket").
Vis hele sitatet...
Bare for å redegjøre. Jeg er ikke skeptisk til at fasting kan ha en fordelaktig fysiologisk effekt på angst. Men din forklaring på hvorfor dette skjer er ikke logisk, noe jeg har prøvd å klargjøre, men har tydelgvis ikke vært tydelig nok.

Skadede kan ynder fasting indusere aptose(celleselvmord på en skånsom måte uten den skadelige inflammasjonen som skjer når vev dør på andre måter).

Var din opprinnelige påstand. Det jeg prøvde å klargjøre var at apoptose er en forhåndsprogrammert reaksjon som tar sted når forutbestemte betingelser oppfylles. Dette er en prosess som vil ta sted uavhengig av om du faster, er på månen eller på tur i skogen for å plukke blåbær. Det er flere stimuli som kan påvirke apoptose, men det er ikke empirisk evidens for at faste påvirker dette på en måte som vil være fysiologisk relevant grad på dette tidspunkt, ja, det skjer forskjeller i rate på celleapoptose i forskjellige vev under faste men det kan tilskrives uttallige andre prosesser som påvirker og reguleres under forskjellige betingelser.

Er du i tvil om dette så anbefaler jeg deg å sette deg inn i grunnleggende vitenskapelig metodologi. Vi har for eksempel tredjevariabel-problemet