View Single Post
Bare å ikke si noe til kontrolløren hvis du skulle være så uheldig å bli stanset? Ikke si et pip, og gå av ved neste stasjon. ^^ Kanskje litt urealistisk. De har vel såvidt jeg husker å ha lest, makt til å holde deg igjen og ringe politi, som du har plikt til å oppgi navn og adresse til. Men tviler på at alle kontrollører gidder å ta seg det bryet, hvis du bare går av ved neste stasjon uten å si noe og vandrer nedover gata.

Nå er ikke dette omfattet meg da, siden jeg ikke bor i Trondheim.

Men har aldri sett noen bli spurt på buss i sivil. Jeg har dog sett omtrent 10 kontroller det siste året på omtrent 200 bussturer. Her må man kjøpe og/eller vise billett før man går på. Har hørt de sa til et par personer at de må kjøpe billett eller gå av bussen. De fikk ikke bot direkte. Men venninna mi fikk bot på tror det var 800kr for å -ikke ha kvitteringa som viste påfyll på periodekort-! Selv om ho hadde gyldig bussbillett! Så de kan være skikkelig gribber. De tok visst periodekortet også så ho måtte kjøpe nytt, med nytt påfyll.


Hvis du tror du har en kalkulert risiko om å tjene på det, så kan du jo vurdere det.


12 x 7 = 84 x 800 (ca) = 67 200 har du betalt i 7 år. Det er jo ikke så mye for transport. Men det er jo penger.

Hvis du har tenkt å fortsette å ta buss i 10 år, så kan du spare 96 000 kr. 9 600 per år. Det er jo en liten ferie eller annen luksus, dét. Hvis du er heldig, da.


Hvis du er seriøs om det her, så ville jeg tenkt sånn at, hvis jeg blir stoppet 10 ganger i løpet av 1 måned (eksempel), og får totalt omtrent 10 000 kr i bot, så ville jeg begynt å betale månedskort til det ville lønt seg for meg å snike igjen. Så hvis du blir stoppet 10 ganger på 1 måned, og det koster 10 000 kr å reise med buss på 1 måned, så må du betale 800 kr for månedskort i ca 13 måneder (10 400) til det vil lønne seg å begynne å spekulere i å snike igjen.