View Single Post
Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er så drittlei av den påstanden der
Vis hele sitatet...
Jeg ser at dette gikk veldig inn på deg og jeg beklager hvis du følte dette var ett angrep på deg og dine.
Vis hele sitatet...
Madame ou monsieur:

Hersketeknikker og personangrep legger du av deg her og nå.

Jeg er drittlei av enhver debatt om global økologi saboteres og undermineres av dårlige argumenter og avsporinger fra flere hold, og den du fremmet er en gjenganger. Det er et irreleavnt argument, og det er ikke engang ditt eget. Saken er altså ikke at du fornærmet meg personlig, men at du intok rollen som enda en edgy brønnmiger som forsøker å fremstå som kreativ. Det er tarvelig, derfor reagerer jeg.

Dette er et seriøst tema som fortjener en seriøs diskurs. Det er ille nok å måtte nøste opp i ansvarsfrasrkivelsen til klimafornekterne. Det er enda verre å måtte bruke tid og krefter på å dementere alt det kunnskapsløse våset de alternative hippiene spyr ut: De har de beste intensjoner, men deres løsningsforslag er fullstendig idiotiske og oppnår kun å underminere kredibiliteten til mer seriøse naturvernere. Hvis det eneste du har å bidra med er innfallsvinkelen om at planeten har det fint, det er menneskene som sliter, så kan du like godt la være å si noe som helst.

Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Poenget var simpelthen at Jorda har ingen agenda (Se Vidarlo), altså ikke noe mål den skal oppnå. Så å redde planeten er en setning uten mening.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke en meningsløs setning hvis man forsøker å forstå et budskap utifra kontekst, og ikke insisterer på å parse det som en datamaskin med autisme. Rent leksikalsk har du rett, men det har heller ingen benektet. Dette besvarte jeg i sted. For å gjenta: Alle skjønner hva som menes. Innvendingen din er ikke relevant. Det er bare innholdsløs kverulering på et moment som uansett ikke har betydning for diskusjonen. Det blir litt å si at det er feil å hevde at fregatten Helge Ingstad forliste under seilas da den beviselig hverken har seil eller mast. Eller å patroniserende fortelle en kokk at de må slutte å snakke om jordbær og paranøtter da den første ikke er bær og den andre ikke en nøtt. Det du nesten må akseptere er at i ulike sammenhenger har ord og konsepter litt ulik betydning, og den avhenger av hva som er relevant. Det er helt fair at kokker og biologer har ulike definisjoner av nøtter og bær. Når vi snakker om livet på planeten, så er det ikke "steinklumpen i tredje posisjon fra sola" vi er snakker om.

Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Men planeten er jo ikke døende! Menneskearten derimot......
Vis hele sitatet...
Og du er tilsynelatende totalt ute av stand til å forstå et budskap selv når du får konteksten matet inn med spatel. Dette handler ikke om definisjoner av astronomiske legemer.

Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Og ang sikre det som er igjen; Hva med ALT liv som var før oss? Er ikke det like viktig? Burde vi ikke da prøve å ta vare på alt og ikke bare mennesker? Eller tror du at siden DU er ett menneske så er mennesker spesielle?
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt. Det som er dødt kan vi ikke gjøre noe med. Det er relevant å diskutere problemer vi har forsårsaket, slik at vi kan forhindre det fra å skje igjen. Hadde det fortsatt vandret ankylosauruser i skogen kan du ta deg en god faen på at jeg ville vært inn bitt motstander av ethvert forslag om å utrydde de. Hele denne ranten din er en stråmann - jeg argumenterte nettopp for at vår aktivitet truer globale økosystemer. Ikke bare oss selv.

Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
La meg sprekke den boblen mens jeg først er igang,
Høyerestående livsformer er ikke ett krav for universet eller jorden.
Vis hele sitatet...
No shit?
Fortsatt jævlig synd å se alt det forsvinne. Men hvis du skal dra resonnementet ditt til sin uunngåelige endestasjon, så ender du opp med den totale solipsisme, og da har vi ikke mer å diskutere.

Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Vi mennesker er heller ikke høyt intelligente vesener, selv om vi er det mest intelligente vesenet på denne planeten.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev 'høyerestående livsformer'. Jeg tror ikke du helt vet hva det betyr, til tross for at jeg har mer enn implisert det over.

Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Vi er semi-siviliserte dyr med caps og automatiske våpen (jepp, jeg siterte Carlin nok en gang)
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal outsource argumentasjonen din, så kan du i det minste finne deg en bedre kilde. Her:
Sitat av Peter Atkins
We are children of chaos, and the deep structure of change is decay. At root, there is only corruption, and the unstemmable tide of chaos. Gone is purpose; all that is left is direction. This is the bleakness we have to accept as we peer deeply and dispassionately into the heart of the Universe.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Men tillat meg og komme med en ny vinkel med å semi-sitere en annen legende;
Vi mennesker liker å se på oss selv som høyt intelligente.
I vårt DNA er vi 2% forskjellig fra apekatter som vi stenger inn i bur, gjør eksperimenter på og behandler som ett villdyr.
Hva om noe utvikler seg her på jorda med 2% forskjellig fra oss igjen?
Hva om utenomjordiske vesener kom til jorda og hadde enda mer DNA forskjell i forhold til oss? (Altså smartere enn mennesker på samme måte som mennesker er smartere enn aper ) Er vi mennesker fremdeles like spesielle? Er vår eksistens fremdeles viktig?
Vis hele sitatet...
Se over. Her repeterer du den samme stråmannen jeg plukket i stykker i stad. Deretter innfører du en ny: Du har ingen grunn til å ilegge meg noen meninger om dyreforsøk overhode, for det er et emne jeg så langt ikke har berørt. Prøv igjen.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. mars 2019 kl. 13:22.