View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Det jeg prøvde å si var at menneskeheten har vært utryddelse nær flere ganger
Vis hele sitatet...
Når da? Hva var truslene mot vår eksistens?


Nei, det er svært lite sannsynlig. Vi kan nemlig bare utrydde oss selv maksimalt én gang. Jeg anser det som ganske sannsynlig at vi klarer det slik vi holder på nå, så da trenger vi ikke flere forsøk.
Vis hele sitatet...
Vi holdt faktisk på å bli utryddet minst én gang. Dette skjedde for ca. 74 000 or siden. Da hadde den største supervulkanen, som har hatt utbrudd i de siste million årene, sitt utbrudd. Denne vulkanen het Toba, og er i Indonesia. Som andre supervulkaner så danner den ikke et fjell med et krater/hull i toppen, men en kaldera.
En kaldera er nermest et hull i bakken, som kan være svært. Kalderaen i Toba er nå en innsjø, med en øy i midten. Den er så svær, at den kan ses fra rommet. Den har et areal på 1130 km2 (usikker på, om øya er inkludert i arealet eller ikke). Vi kan sammenligne med Norges største innsjø Mjøsa, med sine 362 km2. Dette vulkanutbruddet var så svært, at det bl.a. er funnet betydelige askemengder i bl.a. Øst-Afrika (Lake Malawi). Det spydde ut 2800 km3 med aske. Sammen med en del vulkansk gass, bl.a. svoveloksider (i hovedsak SO2). Som senere ble til 220-440 millioner tonn H2SO4 (svovelsyre, som kommer av SO2 (svoveldioksid) reagerer med O2 (oksygen) til SO3 (svoveltrioksyd) og dermed ved H2O (vann) til H2SO4). Asken og gassen senket gjennomsnittstemperaturen på jorda med 3-5 °C. Vi kan sammenligne askemengden med et moderne vulkanutbrudd og et som er ca. 200 år gammelt. Det moderne utbruddet er Eyjafjallajökull i 2010, som sikkert mange husker. Dette utbruddet var på 0,14 km3. Den andre litt eldre er Tamborra (også i Indonesia) fra 1815, som spydde ut 41 km3. 500 km unna, så regnet det ned 5 cm med aske. Altså ikke langt unna avstanden mellom Oslo og Trondheim. Denne mengden gass og aske fra Tamborra ga et år eller to uten sommer i deler av USA og Europa. Rundt New York var det samlet seg opp til 32 cm med snø i august. Avlinger gikk til helvete i store deler av USA og Europa. Hungersnøden var derfor et faktum. Dem hadde sikkert store problemer rundt i Asia også. En annen litt mindre vulkan på Indonesia med navn Krakatau, hadde utbrudd i 1887. Den hadde en sprengkraft tilsvarende 200 MT TNT (MT = megatonn eller 1MT =1 000 000 000 kg). Det største kjernefysiske våpenet vi har sprengt, var på 50-57 MT TNT på Novaja Semja. Bomben som jevnet Hiroshima med jorden var på 0,015-0,017 MT TNT. Bare for å nevne hvor stor smellen i Krakatau var, så var det mennesker i Australia, som syntes det hørtes ut som et kanonskudd i det fjerne. Noen som var om bord i ei skute i samme vik som vulkanen, fikk sine tromhinner blåst til helvete. Det var ei øy med et voksent fjell der, nå er det tre små øyer. Det er fortsatt en god del aktivitet der, så det bygger seg opp igjen.

Uansett så var utbruddet på Toba 68,293 ganger større enn det i Tamborra, og 20 000 ganger større enn Eyjafjallajökull. Resultatet var, at det kun var igjen 5000-15 000 mennesker igjen på kloden. Dette ble faktisk funnet ut via DNA sekvensering. En så på allelfrekvenser, og sammenlignet dette med mutasjonsraten (som er ganske så konstant). Av dette så regnet en ut via komplisert utregning det var en flaskehals for ca. 70 000 år siden.

Sitat av Tvi||ing Vis innlegg
Om du vil redde planeten må du nok belage deg på at den må bytte solsystem, og plasseres fri fra supernovaer, sorte hull og andre ødeleggende kosmiske krefter. Lykke til
Vis hele sitatet...
Når du er så ivrig med å komme med trusler fra det ytre rom, så kan du jo nevne en fremtidig supernova eller ett sort hull som truer vår eksistens. Du kan også nevne når det vil skje. Du får det til å virke som om mengder av slike ting truer bare noen steinkast unna til stadighet. Nermeste stjerne er Proxima Centauri, og den er vel 4 lysår unna. Dette er en brun dverg. Altså den har en størrelse som er en mellomting mellom jupiter og sola. Sola er mye større. Ellers så har du Alpha Centauri, som er nærmere 5 lysår enn 4. Den stjerna er litt større enn sola. Men jeg er redd jeg må skuffe deg her også, den vil bare kollapse til en hvit dverg om 4-6 milliarder år. Iallfall ikke min store kilde til søvnløse netter, men hva med deg?
Nærmeste stjernen som jeg vet om, som kan gå av når som helst i en supernova, er Betelgeuse. Den er 620-640 lysår unna. Når den smeller, så vil den lyse som en mellomting mellom fullmånen og sola noen uker. Så vil den svinne hen. Det er kanskje en mikroskopisk sjanse for, at den kan bli farlig for oss. Det er litt usikkert om den kjerna som kollapser blir nøytronstjerne eller et sort hull. Blir det en nøytronstjerne, så blir det ikke mere enn et lysshow for oss. Blir den et sort hull, så vil det også komme to stråler med ganske skummel stråling ut av det vi kan kalle sør og nordpol (en i hver ende, som er det samme som rotasjonsaksen). Denne stråla er noen få grader bred, og har en kjegleform. Hvis en av disse skulle treffe oss, så kanskje det kan merkes i ettertid. Men muligheten er mikroskopisk!

Faktisk så mikroskopisk, at jeg påstår og mener at den holdningen og ignorransen for fakta du utviser i din post, er en mye større trussel mot eksistensen til livet på jorden.
Sist endret av aluminiumfluorid; 30. november 2018 kl. 05:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.