Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Sitat av Olsbyn Vis innlegg
...Når det kommer til det folk her sier om hjernevasking og massesuggesjon så er det ikke det det er snakk om i det hele tatt, men derimot å gå i miljøer med likesinnede der dere kan bygge hverandre opp,...
Vis hele sitatet...
Og hva mener du massesuggesjon er?
Her er en kort beskrivelse hentet fra Store Norske leksikon:

Sitat av Store Norske leksikon
Massesuggesjon, en form for suggesjon som utgår fra en hel menneskemengde. Oppstår f.eks. under massemøter, hvor følelsesladde appeller kan gi forholdsvis like individuelle reaksjoner. Reaksjonene vil kunne akkumuleres og frembringe en sterk suggestiv virkning i massen. Massesuggesjon kan også bety en suggesjon som er rettet mot eller påvirker en folkemasse.
Vis hele sitatet...
Så jeg vil påstå at du tar veldig feil, eventuelt bare er naiv, når du sier at det ikke er snakk om massesuggesjon.



Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Hei ssindreb, jeg har selv vært på et sånt møte som du beskriver da jeg var yngre, jeg ble også skremt av at de gråt og sto å rope takk til jesus for at de var frelst og sånn der. (dette var brunstad AKA smiths venner) de var alle ganske trivelige og omgjengelige folk så har ikke noe å si på det..

Boken Bibelen er jo guds skrevne ord til menneskene, spør deg selv: hvordan kan gud kommunisere med meg.



(spoiler)
Ja, du må nok lese i bibelen for å finne ut hva han vil si.
Vis hele sitatet...
Gud som påstås å være så stor og allmektig, må da være veldig lat, som får andre til skrive for seg og ikke gir lyd fra seg på 2000 år.

Og hvordan kan du påstå at bibelen er guds ord, når den bare er en samling av utvalgte tekster som er skrevet av mennesker?
Og hva med alle oversettelsene, og oversettelsene av oversettingene? "Guds ord" er ganske så utvannet etterhvert.

Bibelen er full av selvmotsigelser og vitner på ingen måte om en klok og allvitende entitet, da bibelen også er full av historiske og vitenskapelige feil, her er noen av de listet opp. Så nei, bibelen er ikke videre overbevisende.

Du bør finne ut hva bibelen lærer også sammenligne det med de forskjellige trossamfunnene. (jeg kan personlig si at når du forstår, så er det virkelig ganske så lett å avsløre hva som er falsk lære og hva som er sant.)
Vis hele sitatet...
Ganske utrolig hvordan det er så enkelt for deg å forstå hva som er falsk lære og hva som er sann, da serlig med tanke på at du hevder at bibelen er guds skrevne ord til mennesket, og den samme bibelen like enkelt kan brukes for å forsvare drap og dyreofringer av verste sort som til å fremme gode gjerninger.

Sitat av Dudew8
svaret mitt helt enkelt er: Be stadig, studer skriftene så vil du få kunnskap.
Vis hele sitatet...
En fremgangsmåte som benyttes av samtlige religioner i større eller mindre grad, så hvis det er så enkelt som du vil ha det til, hvorfor eksisterer det ikke da kun én religion?

Sitat av Dudew8
Et spørsmål tilslutt til TS: Om de i den menigheten du var i allerede har blitt frelst, hvorfor lever de da fortsatt iblant oss i denne urettferdige verden?og hva er da frelsen?
Vis hele sitatet...
Så du likestiller det å bli frelst med å dø?
For om så, er det er mange som mener noe annet (klikk og les dersom du er i tvil).

Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Det at teologer ikke klarer å "avsløre" det er det faktisk også en forklaring på i bibelen, men dette vil jeg ikke gå videre inn på, fordi jeg tror at du ikke vil forstå det, vi sitter ikke med samme kunnskap, derfor så blir det som å snakke til en vegg.
Vis hele sitatet...
Du blander kunnskap med personlig overbevisning, så vis heller teksten som forklarer hvorfor ikke teologer kan se "sannheten" du ser, eller hold tankene dine for deg selv.

Sitat av Dudew8
sannhet får kastet kverulering,teorier og absurde meninger etter seg. jeg er ikke modig nok til å sitte på et anonymt forum å kaste ballen fram og tilbake, det er heller nedbrytende for meg. håper du forstår sike'
Vis hele sitatet...
En sannhet skal tåle kverulering og all mulig argumentasjon, at du tar halen mellom bena og stikker, forteller meg at "sannheten" din ikke tåler dagens lys.

Sitat av Dudew8
Edit: og i motsetning til det mange tror så er ikke bibelen selvmotsigende, derfor så menes det som står der (selfølgelig ikke om det er tatt ut av sammenheng fra temaet det er snakk om i bibelen)
Vis hele sitatet...
Jo, bibelen er full av selvmotsigelser, og det er du som tar ting ut av sammenheng, da du glatt velger å se bort fra tekster i bibelen som ikke stemmer overens med dine personlige overbevisninger.



Sitat av stianue Vis innlegg
"Hvorfor ble jeg ikke frelst?"

Når du har forventingen "frelse skal komme over meg" så tror jeg kanskje du forventet en slags reaksjon, eller?
Vis hele sitatet...
I følge den Norske kirke, kan frelse være "å bli helbredet fra sykdom", så da burde jo TS kunne føle at han er kvitt depresjon etter å ha blitt frelst?



Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Det er ikke det intellektuelle det kommer an på, det er heller din hjertetilstand, motivene dine, og hvor ydmyk du er som har utrolig mye å si.

Igjen er det flere detaljer som ligger til grunne for det jeg sier nå også, detaljer som jeg antar du ikke har kjennskap til, jeg kan forstå at det kan virke som tåkefyrste snakk det jeg sier, men det er simpelthen siden vi har forskjellig kunnskap vi har tilegnet oss. jeg snakker i utgangspunktet om ting jeg allerede har kunnskap om. håpe det var godt nok forklart.
Vis hele sitatet...
Igjen blander du kunnskap med personlige overbevisninger.
Sist endret av Veggen; 14. juli 2013 kl. 02:35.