View Single Post
Sitat av Dali Vis innlegg
Det er knapt noen som vil bruke prep hele livet. For de aller fleste vil det være noe man bruker i en periode (eller flere perioder). Behandling av HIV er imidlertid noe som må gjøres hele livet.

Å påstå at man kan oppnå samme resultater ved bruk av kondom er beviselig feil. Dvs, kanskje hvis alle faktisk brukte kondom, hver eneste gang de har sex, ville det fungere. Men vi har 30 års erfaring med å oppfordre til kondombruk, og det fungerer ikke. Prep har derimot redusert tilfellene av HIV kraftig. Tallene lyver ikke.

Det er noe med at man må forholde seg til virkeligheten som den er, og ikke teoretisere om hvordan den burde være.

For øvrig er det slett ikke alle på prep som dropper kondom. Det anbefales å bruke kondom selv på prep fordi kondom beskytter mot andre kjønnssykdommer.

Prep handler ikke om at folk skal kunne ha sex uten kondom, det handler om å forebygge sykdom.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette litt selvmotsigende?

I de fleste artiklene jeg har lest er det frykten for hivsmitte ved sex uten kondom som fremstår som hovedgrunnen for at dette er et bra tiltak fra brukerne selv.

Og jeg sier ikke at det er et direkte dårlig tiltak men jeg er skeptisk til at det skal være helt gratis.
Tilogmed de 4 årlige konsultasjonene for oppfølging er gratis som i følge helsedirektoratet koster ca. 6 millioner kroner i året for 1200 personer (rapport fra 2016).
Jeg ser at prisene er endret i det siste for selve pillen, men det er fortsatt rundt 11 millioner i året for 1200 brukere (et tall som er økende).

Når da helseforetak sier de må gjøre prioriteringer mellom syke og friske mennesker så er det noe som skurrer.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen på hpv og hiv i denne sammenhengen. Det ble også den gang argumentert med at man heller burde oppfordre jentene til å være mer forsiktig, og som du sier er nytelse eneste argument for å ikke bruke kondom. Vi kan vel anta at det av og til ligger noen moralistiske holdninger til grunn i begge disse tilfellene, at man liksom oppfordrer til, eh, utukt, ved å fjerne en konsekvens. Da hjelper det liksom ikke på at man er homo. Jeg tror ikke du mener det, altså.

Men hpv-vaksinen er gratis fordi den er for barn da, vel å merke. Voksne må betale for hpv-vaksinen og andre vaksiner, og vi betaler også egenandel for celleprøvene vi blir sterkt oppfordret til å ta hele voksenlivet.
Vis hele sitatet...
For å drive menneskeheten fremover MÅ man ha sex uten kondom (såfremt vi ikke skal begynne med obligatorisk prøverør for alle), sex mellom to menn MÅ ikke skje uten kondom.
Og det er i praksis kun homofile som får PrEP dekket siden de er i høyrisikogruppen, nettopp pga ubeskyttet sex.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen på hpv og hiv i denne sammenhengen. Det ble også den gang argumentert med at man heller burde oppfordre jentene til å være mer forsiktig, og som du sier er nytelse eneste argument for å ikke bruke kondom. Vi kan vel anta at det av og til ligger noen moralistiske holdninger til grunn i begge disse tilfellene, at man liksom oppfordrer til, eh, utukt, ved å fjerne en konsekvens. Da hjelper det liksom ikke på at man er homo. Jeg tror ikke du mener det, altså.

Men hpv-vaksinen er gratis fordi den er for barn da, vel å merke. Voksne må betale for hpv-vaksinen og andre vaksiner, og vi betaler også egenandel for celleprøvene vi blir sterkt oppfordret til å ta hele voksenlivet.
Vis hele sitatet...
For å drive menneskeheten fremover MÅ man ha sex uten kondom (såfremt vi ikke skal begynne med obligatorisk prøverør for alle), sex mellom to menn MÅ ikke skje uten kondom.
Og det er i praksis kun homofile som får PrEP dekket siden de er i høyrisikogruppen, nettopp pga ubeskyttet sex.
Sist endret av random105675; 12. oktober 2019 kl. 11:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.