View Single Post
freethinker
Trådstarter
3
Sitat av shining96 Vis innlegg
Jeg har aldri hatt noe forhold til alkohol i det hele tatt siden jeg bestemte meg for å slenge meg på straight-edge-bølgen som 15-åring. Hadde på dette tidspunktet aldri prøvd noen rusmidler overhodet (med unntak av koffein), og bestemte meg like så godt for å gi meg selv et løfte om å aldri heller prøve noe ved en senere anledning. Jeg har forsåvidt prøvd alkohol ved to anledninger - en gang på ferietur til Bulgaria sammen med min mor og en gang hjemme i min egen stue alene. Den gangen i Bulgaria merket jeg ikke stor effekt (mye på grunn av varmen vil jeg tro), men andre gangen merket jeg en svak påvirkning uten at opplevelsen fristet for gjentagelse. Hva alkohol angår så har jeg holdt meg unna (med unntak av de to gangene nevnt ovenfor), men når det kom til psykedelika så anså jeg en slik opplevelse som for viktig til at jeg kunne avstå fra dette (uten at jeg skal oppfordre noen andre til å prøve). Uansett anser jeg en psykedelisk opplevelse eller den introspektive opplevelsen som cannabis gir som mye mer givende enn alkohol.


Man må huske på at Norge har en veldig usunn drikkekultur (muligens ikke i forhold til land slik som Russland og nabolandene Sverige og Finland, men synes vi burde klare å adoptere enkelte skikker fra f.eks. UK), og at det absolutt ikke er fordelaktig å henge seg på jevnaldrende og drikke så ofte som de gjør selv om alkohol kan være et fint verktøy å bruke som "sosialt glidemiddel" i situasjoner der dette passer seg.

Om jeg tolker brukernavnet ditt rett så er du 19 år, og muligens klar for russetiden og de komplikasjonene dette kan bringe med seg? Uansett så synes jeg det er veldig fint at du har bestemt deg for å ta et så viktig standpunkt i så tidlig alder. Alkohol er tross alt et av de farligste rusmidlene vi har, og høyt forbruk av alkohol er unektelig mye mer skadelig enn høyt forbruk av mildere rusmidler slik som cannabis og psykedelika.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg føler ikke drikkekulturen i Norge er noe for meg, og føler meg nesten som et "avvik" i samfunnet fordi jeg ikke drikker. Selv om jeg vet at jeg mest sannsynligvis har "modnet" litt tidligere enn de andre jevnaldrende. Jeg synes hele russetiden har tatt helt av, hoppe rundt i en buss der man ikke hører hverandre engang fordi musikken er alt for høy.