View Single Post
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Jo mer jeg lærer om finans, jo mer random virker finansmarkedene. Er på vei oppover igjen på en dunning-krugerkurve. Tiltross for fine formeler, med alfa og beta og andre fine greske bokstaver, forskjellige pariteter og et afluentt marked. Så har jeg enda ikke knekt koden Men ligger merksnodig nok noen prosent i pluss over markedetsdiskonteringsrente. Og de aksjene ble ikke helt tilfeldig valgt utifra bransje og hvilket navn hørtes kult ut.
Vis hele sitatet...
Omstendighetene i verden gjør at vanlige modeller ikke vil fungere optimalt.

1. Det er kommet MANGE nye småinvestorer som setter penger litt vilkårlig, i tillegg har folk tatt større kontroll over pensjonen og satt disse pengene i fond de velger selv.

2. Korona gjør at verdensbildet er snudd på hodet og forbruket har gått fra reise og opplevelse til webkamera og ny pc.

3. I overgangsperioder som vi er i nå (grønn omstilling) så vil pengene flyttes mellom markeder i større grad. Den ene dagen er troen på oljen tilbake og pengene flyttes dit, og den neste dagen kommer det nye støtteordninger for vindkraft og da flyttes pengene dit.

Jeg tror nesten man må utelukke 2020 og 2021 fra denne type modeller i årene fremover for det er år som ikke representerer det som er normalt.