View Single Post
Sitat av luttn Vis innlegg
Man må ikke glemme at aksjemarked ofte kan være rent psykologibasert, særlig på for eksempel Norske børser som har relativt lav omsetning hvor privatpersoner kan drive kursene hvor som helst. Også verdt å anerkjenne at det er ekstremt mange ferske investorer på børs om dagen, som ikke forstår koblingen market cap, antall aksjer, pris per aksje - og at dette er tall som skal kobles til en faktisk verdi. Men fremdeles, psykologi har alltid vært en driver i pengemarkeder, ikke bare nå.

I klimaet i dag er det lett å bli helt sjokka over at selskaper som pusher ut ekstremt bra kvartalstall faller på børs samme dag, hvorpå selskaper som faktisk ikke gjør det så bra, stiger.

Det er ofte her matematikk og algoritmer kommer til kort, og hvor folk som Spetalen tjener cash - fordi de forstår at det bare kreves en saueflokk eller ti for å bli rik.

Psykologi på pengemarkeder er key å forstå, i kombinasjon med forståelse av tall.

Støtter forøvrig tipset om xtrainvestor, henger der fast og det er vanlig at aksjer har bevegd seg når enkelte (med høy respekt) har nevnt noe der (som forøvrig veldig få faktasjekker).

Men jeg er fremdeles fan av god gammel dags research, det hender at jeg kommer over small/medium cap selskaper som er helt oversett man kan få kjøpt billig. Ofte her matematikk og algoritmer vinner mest, men det betyr ikke at mulighetene ikke finnes for oss dødelige. Alt som kreves er tid og/eller, som andre nevner, at man slår hodene sammen. Litt det jeg liker med f.eks. xtrainvestor, om man klarer lese mellom all støyen og hype.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer aktuelt om du investerer med kortsiktig perspektiv. Daytradere kan skape svingninger på noen få prosenter på dagsbasis, men i det lange løp så spiller dette liten rolle tror jeg.