View Single Post
Sitat av moret Vis innlegg
Ser folk nevner 1984, Animal Farm, Fahrenheit, Brave New World til stadighet; kan liksom se hvorfor når det kommer til tematikk, men det er jo relativt kjedelig lesing imho.
Spesielt Orwell slår meg som direkte ukult å lese, sleit meg gjennom de bøkene der.
Føler disse tekstene ofte blir dratt fram som litterære mesterverk, men det er ikke fordi de er så veldig godt skrevet eller er en god leseropplevelse, men fordi de inneholder fengslende tanker. Sikkert drittfett på 30-50 tallet da dette var nytt, men i dag finnes det plenty alternativer på dystopisk litteratur som faktisk er morsomt å lese.
Vis hele sitatet...
1984 var for meg også litt langtekkelig og kjedelig, men jeg er glad jeg leste den. Språket til Orwell er flott, og hans dystopiske verden tror jeg vi mennesker har godt av å kjenne til. Slutten på boka er noe av det mest sørgelige jeg har lest. Animal Farm er i mitt syn fantastisk god satire, og en av mine favorittbøker! Jeg ler og humrer meg gjennom hele boka. Denne anbefaler jeg varmt til de som vil ha noe enkelt, den er vel bare rundt 90 sider.

Brave New World må jeg innrømme at jeg slet veldig med, språket til Huxley er ikke min kopp med te. Likefullt glad jeg leste den også, siden den har fått meg til å tenke.

Jeg vil anbefale novellen Carl Lange av Kjell Askildsen, gjerne lydboken hvor Askildsen leser selv. Askildsen skildrer stemninger i mellommenneskelige relasjoner på ypperste vis.