View Single Post
Er godt kjent med hvor og hvem det er som gjør dette. Mener jeg aner ikke hvorfor, lurer på det samme... Det er de yngre gutta som gjør det (14-19 år).

Det jeg kan fortelle er at for oss eldre gutta så er dette litt uforståelig, vi synes ikke noe om det. Ting har vel rett og slett eskalert. Vi kunne kanskje tenne på søppelkasser før i tida, men nå er det altså biler. Det kan godt være at det rett og slett bare er jævelskap, men tror det ligger noe mer i det. Tror det er et rop om hjelp, et slags opprør og for å fortelle resten av befolkningen at "se, nå er det faktisk helt fucked up her". Det var ihvertfall derfor jeg holdt på med rampestreker. Eller det kan være for å vise hvor tøff man er, ala gjengrelatert. Feks et område tenner på biler, så kommer en annen gjeng og tenker at da skal vi gjøre det samme. "Ikke folk med oss fra Haugerud, vi tenner på biler her".

Men generelt vil jeg bare si, som jeg har sagt før, at dette begynner å gå ut av kontroll. Vi har en hel generasjon som er utenfor samfunnet. Disse ungdommene har absolutt ingen norske venner, og de snakker ikke godt norsk. De er ikke integrert i samfunnet. Ergo kan de heller ikke få vanlig jobb, fordi noe virker "off", uansett hvor bra utdanning de har. Venner på min alder har gjerne bachelorgrad, kanskje mastergrad, men de får ikke like bra jobb som meg fordi de ikke oppfører seg som andre nordmenn. Hva skal de da gjøre? De har altså ikke samme muligheter som meg.

Hvem som har skylden er en annen lang diskusjon. Men noen kommer til å si at dette er ungdommen sin feil, de har ansvar for å integrere seg. Kan dere da fortelle meg hvordan de skal gjøre det? De er vokst opp i fattigdom (kilde), har gått på en skole uten etniske nordmenn, og de få nordmenn som er igjen, snakker ikke med utlendingene. Ergo er det et fullstendig segregert samfunn. Hvordan skal de integrere seg? Gå bort til etniske nordmenn og spørre om å bli venner? Helt ut fra ingenting? Etniske nordmenn er ikke interessert i være venn med disse folka, de har en helt annen kultur... Og de har en helt annen kultur fordi de ikke har kontakt med etniske nordmenn. Og de har ikke samme jobbmuligheter.

Så dette er et tegn på at ting eskalerer. Når det ikke er jobbmuligheter, går man inn i gjenger. Jo flere i gjeng, desto høyere konkurranse – og jo høyere konkurranse, desto mer voldelig må man være for å overgå hverandre. Vi ser nå starten, og det kommer til å bli som Sverige med mindre man sørger for at barn ikke vokser opp i fattigdom (ja, vi må faktisk bare gi dem penger, fordi alternativet er mye dyrere), og man sørger for at etniske nordmenn og innvandrerbarn omgås og er venner (dette aner jeg faktisk ikke hvordan man kan løse).
Sist endret av Chronic420; 5. april 2020 kl. 15:33.